• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Vad blir det för mat?" Food literacy som statushöjande begrepp

Sammanfattning
Food literacy är ett komplext begrepp med flera dimensioner. Begreppet innebär att ha kunskaper och färdigheter som krävs för att göra aktiva val kring mat men också för att kunna påverka sin hälsa, ekonomi och miljö. Internationellt är home economics det ämne som berör flest aspekter av food literacy. Kursplanen för hem- och konsumentkunskap är i stor del vad food literacy innebär, men ämnet har minst antal timmar i den svenska grundskolan trots vikten av begreppet. Syftet med litteraturstudien var att genomföra en sammanställning av forskning kring vad food literacy innebär och begreppets betydelse för ungdomar. För att kunna besvara frågeställningarna har det gjorts en systematisk sammanställning av litteratur som tar sig an olika aspekter av food literacy. Resultatet visade att lärare, elever/ungdomar, rektorer och andra har olika uppfattningar om vad food literacy är, hur det bör läras ut och vems ansvar det är. I skolmiljö spelade flera faktorer in för hur ungdomarna lär sig food literacy, men att få både praktisk och teoretisk undervisning är viktigt för att ungdomarna ska lära sig food literacy. Food literacy var också essentiella livskunskaper och -färdigheter, det vill säga viktigt för alla individer oavsett var i livet de befinner sig för att kunna göra hälsosamma val kopplat till mat. Vår slutsats var att food literacy bör prioriteras, dels för ungdomarnas hälsa och kommande liv men också för att stärka lärarens status i home economics samt hem- och konsumentkunskap.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/52469
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_52469_1.pdf (947.2Kb)
Datum
2017
Författare
Magnusson, Malin
Stroh, Rebecka
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV