Show simple item record

dc.contributor.authorSingmyr, Camillasv
dc.contributor.authorSandell, Ebbasv
dc.date.accessioned2017-06-05T09:48:04Z
dc.date.available2017-06-05T09:48:04Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52471
dc.description.abstractSyftet med den här studien är att undersöka pedagogers syfte med högläsning i förskola och förskoleklass samt att undersöka vilka pedagogiska atmosfärer man kan urskilja inom verksamheten vid högläsningstillfällen. Pedagoger har intervjuats och högläsningstillfällen har observerats i fem verksamheter för att besvara studiens frågeställningar. Studien bygger på den sociokulturella teorin där lärande anses ske i samspel med andra. Vi har genom studien kunnat urskilja tendenser av alla Johanssons (2011) pedagogiska atmosfärer i samtliga verksamheter, dock var det alltid en av atmosfärerna som var mer framträdande vid varje observation. Vi har även genom studien kunnat se att det ofta sker ett skifte mellan de pedagogiska atmosfärerna under olika delsituationer av högläsning. Genom studien har vi fått reda på att pedagogernas samlade syften för högläsning med barn är att de förväntas få ett utökat ordförråd, förståelse för sociala samspel, kunskap kring problemlösning, erfarenheter av andra kulturer samt utökade möjligheter till att själva bli goda läsare. Pedagogerna har även nämnt böcker och boksamtal som goda källor till utvecklad kunskap inom andra skolämnen. En annan viktig aspekt av högläsningen enligt pedagogerna i studien är att tillgodose barnens behov av vila eller en paus under dagen.sv
dc.language.isosvsv
dc.titlePedagogisk atmosfär och syfte med högläsning - I förskola och förskoleklasssv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record