Manligt och kvinnligt i årskurs 8- Kvantitativ innehållsanalys av texter och bilder i två läroböcker i engelska
Abstract
Abstract
Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01
Titel: Manligt och kvinnligt i årskurs 8 - Kvantitativ innehållsanalys av texter och bilder i två
läroböcker i engelska
English title: Masculinity and femininity in (Swedish) 8th grade - Quantitative content
analysis of texts and images in two English textbooks
Författare: Netja Reinhamre
Termin och år: VT 2017
Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
Handledare:Birgitta Svensson
Examinator: Florenda Gallos Cronberg
Rapportnummer: VT17-2930-001-LAU690
Nyckelord: Läromedel, engelska, jämställdhet, genus
Sammanfattning
Genom en att räkna namn/pronomen, sysselsättningar, adjektiv och personer på bild har jag undersökt
textböckerna Wings 8 och Good Stuff Gold C i syfte att ta reda på om de kan klassificeras som kvantitativt
jämställda. Med kvantitativ jämställdhet menar jag att båda könen är representerade till minst 40 %. Efter att ha
uteslutit adjektiven, som inte gav mätbara resultat, och sammanställt resultaten för de andra beräkningarna, kom
jag fram till att Wings 8 klarar kravet på minst 40 % för båda könen, men att Good Stuff Gold C inte gör det.
Engelsklärare kan med hjälp av denna studie se hur Wings 8 och Good Stuff Gold C förhåller sig till kvantitativ
jämställdhet och på så sätt lättare anpassa sin undervisning.
Degree
Student essay