Visa enkel post

dc.contributor.authorPalmgren, Ingridsv
dc.contributor.authorSvensson, Agnessv
dc.date.accessioned2017-06-05T09:48:05Z
dc.date.available2017-06-05T09:48:05Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52476
dc.description.abstractFörfattarnas syfte med denna forskningsöversikt är att undersöka hur formativ undervisning förhåller sig till formativ bedömning. De redogör för begreppen formativ undervisning samt formativ bedömning i ett sociokulturellt teoretiskt perspektiv. Båda begreppen berör kunskapsutveckling där det sociokulturella samspelet inkluderar både elever och lärare. Formativ undervisning är ett begrepp som författarna haft som startpunkt. Det är en variant på begreppet formativ bedömning som Åsa Hirsh (2017) använder i sin bok Formativ undervisning. Den didaktiska och vetenskapliga relevansen kring detta nya begrepp undersöks i förhållande till det äldre begreppet formativ bedömning. Formativ bedömning är ett populärt pedagogiskt begrepp vars utveckling synliggörs och olika definitioner ställs mot varandra i ett jämförande syfte. Båda begreppen problematiseras, hur de används och vad de betyder. Detta arbete ger insikt i begreppens vetenskapliga förankring och kontextuella användning i praktiken.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleFormativ bedömning - ett begrepp under utveckling? En forskningsöversikt som analyserar begreppet formativ bedömning i förhållande till formativ undervisning.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentHögskolan för Design och Konsthantverksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post