Show simple item record

dc.contributor.authorBjureen, Maria
dc.date.accessioned2017-06-12T12:50:55Z
dc.date.available2017-06-12T12:50:55Z
dc.date.issued2017-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52553
dc.descriptionAbstract Essay/Thesis: Scientific thesis, 15 hp Program and/or course: Programme in Audiology, AUD 620 Level: First Cycle Semester/year: St 2017 Supervisor: Traci Flynn Examiner: André Sadeghi Report No: xx (not to be filled in by the student/students) Keyword: Children, adolescents, unilateral hearing loss, language development Background: Amplification helps minimise the negative effects on the language development. Universal screening of hearing aids in identifying hearing loss earlier in life. Children with UHL have more difficulties in locating sound and perceiving speech in noisy enviroments. Purpose: The aim of this litterature study was to investigate the language development in children and adolescents with UHL. Method: A descriptive literature review was completed. Inclusionary criteria for the articles were: published between 2002-2017, written in English, discussed language development in children with UHL, children werew 17 years of age or younger and were original articles. Studies were excluded if they were review articles or included children with a functional impairment than hearing loss, a cochlear implant or a fluctuating conductive hearing loss. Eleven articles were identified. Result: A majority of the studies demonstrated a difference in language development between the children in the control group and children with UHL. Children with UHL benefited from individual treatment (eg. hearing aids and individual educational plans)sv
dc.description.abstractSammanfattning Uppsats/Examensarbete: Självständigt vetenskapligt arbete i Audiologi, 15 hp Program och/eller kurs: Audionomprogrammet, AUD 620 Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt 2017 Handledare: Traci Flynn Examinator: André Sadeghi Rapport nr: xx (ifylles ej av studenten/studenterna) Nyckelord: Barn, ungdomar, unilateral hörselnedsättning, språkutveckling Bakgrund: Förstärkning ges för att minimera de negativa effekterna som en hörselnedsättning har på språkutvecklingen. För att upptäcka en hörselnedsättning vid tidigt skede används hörselscreening. Personer med unilateral hörselnedsättning (UHL) har svårare att lokalisera ljud, svårare att urskilja ljud i bakgrundsbuller. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur språkutvecklingen var för barn och ungdomar med UHL. Metod: En beskrivande litteraturstudie som sammanställde publicerad data mellan 2002-2017 och som behandlade språkutveckling och individuella lösningar hos barn med unilateral hörselnedsättning. Elva artiklar inkluderades. Studier inkluderades om de studerat någon grad av sensorineural eller kombinerad UHL, barn som var 17 år eller yngre, studier skrivna på engelska och originalartiklar som studerat språkutvecklingen. Studier exkluderades om de var översiktsartiklar, någon mer funktionsnedsättning än hörselnedsättning, cochleaimplantat och fluktuerande konduktiv nedsättning. Resultat: De flesta studierna visade en skillnad på språkutvecklingen mellan kontrollgruppen och barn med unilateral hörselnedsättning. Individuella lösningar (ex hörapparater och individuell utbildningsplan) är till fördel för barn med UHL.sv
dc.subjectBarnsv
dc.subjectungdomarsv
dc.subjectunilateral hörselnedsättningsv
dc.subjectspråkutvecklingsv
dc.titleSPRÅKUTVECKLINGEN HOS BARN OCH UNGDOMAR MED UNILATERAL HÖRSELNEDSÄTTNING En beskrivande litteraturstudiesv
dc.title.alternativeLANGUAGE DEVELOPMENT IN CHILDREN AND ADOLESCENTS WITH UNILATERAL HEARING LOSS A descriptive literature reviewsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record