Inledande logopediskt föräldrasamtal vid stamning hos förskolebarn – en kvalitativ intervjustudie om föräldrars upplevelse
Initial counselling session with parents of preschool children who stutter - a qualitative interview study about parents' experiences
Sammanfattning
Studiens syfte var att beskriva upplevelser och erfarenheter som föräldrar till förskolebarn som stammar har av ett inledande föräldrasamtal med logoped där barnet inte närvarat. Studien utgick från en kvalitativ metodik med innehållsanalys som analysmetod. Åtta semistrukturerade intervjuer genomfördes med föräldrar till förskolebarn som stammar. Intervjuerna utfördes enskilt och var inriktade på föräldrarnas upplevelser och erfarenheter från föräldrasamtalet. En induktiv innehållsanalys visade att föräldrarna hade en positiv upplevelse av föräldrasamtalet och kunde berätta om en känsla av lättnad efter besöket. Föräldrarna upplevde att besökets innehåll förändrades eftersom barnet inte närvarade och att detta bidrog till en öppenhet i samtalet. De kunde också berätta om en förändring gällande kommunikation och attityd gentemot stamning efter samtalet. En implikation av studien är vikten av att inkludera föräldrar vid intervention hos förskolebarn som stammar.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The purpose of the present study was to describe the perception and experience that parents of preschool children who stutter have regarding the initial counselling session with a speech-language pathologist. A qualitative method was used with content analysis as the method of analysis. Eight semi-structured interviews were conducted individually with parents of preschool children who stutter. An inductive content analysis showed that the parents perceived the counselling session as positive. Further, the parents reported that the session gave them a feeling of relief. The parents described that the content of the session changed due to the fact that the child was not present and that it contributed to an open dialogue. The parents also described a change in their communication and attitude towards stuttering after the session. An implication of the study is the importance of including parents in the intervention for preschool children who stutters.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2017-06-21Författare
Häggståhl, Josefin
Stopp, Vera
Nyckelord
stamning
föräldrar
föräldrasamtal
kvalitativ innehållsanalys
förskolebarn
stuttering
parents
counselling session
qualitative content analysis
preschool children
Serie/rapportnr.
2017
300
Språk
swe