dc.contributor.author | Spencer, Madelene | |
dc.date.accessioned | 2017-06-22T14:05:52Z | |
dc.date.available | 2017-06-22T14:05:52Z | |
dc.date.issued | 2017-06-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/52680 | |
dc.description.abstract | Genomförandet av icke tvingande internationella avtal är förknippat med flertalet
utmaningar och problem. Ett exempel på ett icke tvingande internationellt avtal är
Agenda 2030, som antogs 2015 vid FN i New York. Trots att det bara gått drygt ett och
ett halvt år sedan antagandet och trots att avtalet inte är juridiskt bindande har
kommuner som tidigt påbörjat en implementering identifierats. Genom intervjuer med
tjänstepersoner från fyra kommuner belägna i Göteborgsregionen, vilka samtliga har
ett påbörjat Agenda 2030-arbete, studeras vad det kan bero på att vissa kommuner på
ett tidigt stadium kommit igång. Bland de studerade faktorerna finner jag engagerade
chefer och hur man tidigare arbetat i form av ett positivt stigberoende som de mest
relevanta förklaringarna till en tidig implementering av Agenda 2030. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Agenda 2030 | sv |
dc.subject | internationella avtal | sv |
dc.subject | implementering | sv |
dc.title | Genomförande av internationella avtal - En fallstudie om implementering av Agenda 2030på lokal nivå i Sverige | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/School of Public Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan | swe |
dc.type.degree | Student essay | |