Show simple item record

dc.contributor.authorLandkvist, Christina
dc.date.accessioned2017-06-26T08:39:33Z
dc.date.available2017-06-26T08:39:33Z
dc.date.issued2017-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52692
dc.descriptionInstitutionen för svenska språket, Göteborgs universitet Specialarbete Språkkonsultprogrammet, SPK160, delkursen Specialarbete, 15 hp Vårterminen 2017 Handledare: Anja Malmbergsv
dc.description.abstractUppsatsens syfte är att undersöka du-tilltalet i tre kapitel av läroboken Om Sverige, en lärobok i samhällsvetenskap som används i samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare. Du-tilltalet studeras kvantitativt och kvalitativt utifrån de övergripande kategorierna generiskt du och du som samhällsaktör. Resultaten från respektive kapitel diskuteras därefter komparativt gentemot varandra. Undersökningen visar att de generiska du som förekommer i materialet återfinns i metatexter och läsanvisningar. Det går att diskutera huruvida dessa generiska du är negativa eller positiva för andraspråksläsarna. En möjlig risk är att en stor andel generiska du kan vara problematisk, då den minskar möjligheterna för den empiriska läsaren att identifiera sig med materialet. En jämförelse av de olika kapitlen visar att andelen generiska du varierar kraftigt. Medan materialkapitel 3 innehåller 13,1 % generiska du och materialkapitel 2 noteras för 20,1% generiska du, innehåller materialkapitel 4 hela 39,4 % generiska du. Undersökningen visar också att det i materialet verkar finnas en modelläsare som antas agera på olika sätt i det svenska samhället. Det du som tilltalas är oftast vuxen. Då lärobokens målgrupp är vuxna hade det varit förväntat att du alltid tilltalades som vuxen, men så är inte fallet, utan exempel på tilltal till minderåriga du finns. Ibland är du en medveten konsument och kapitalägare, ibland är du en individ som behöver hjälp från samhället. Du har inte självklart ordnade förhållanden, något som skulle kunna spegla den heterogena bakgrund som läsarna av Om Sverige förväntas ha. Att du som förälder återkommer genom alla tre materialkapitlen kan vara ett tecken på att det finns en stark samhällsnorm att vuxna som befinner sig i Sverige förr eller senare ska skaffa barn. Slutligen görs en utblick med grund i undersökningens relevans för språkkonsulter och andra som arbetar med att producera texter riktade till nyanlända personer. Där ges även uppslag för vidare forskning.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectdu-tilltalsv
dc.subjectgeneriskt dusv
dc.subjectdu som samhällsaktörsv
dc.subjectmodelläsaresv
dc.subjectsamhällsorientering för nyanländasv
dc.titleDen du är. Du-tilltal i en lärobok i samhällsorientering för nyanländasv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record