dc.contributor.author | Larsson, Johan | |
dc.contributor.author | Olander, Levi | |
dc.date.accessioned | 2017-06-28T10:52:19Z | |
dc.date.available | 2017-06-28T10:52:19Z | |
dc.date.issued | 2017-06-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/52762 | |
dc.description | Background:
Persons with hearing loss as well as their communication partners may experience negative effects as a result of the hearing loss. At the same time, support from communication partners is an important factor to a successful hearing rehabilitation. Family-centered care is an approach in involving communication partners in the process of hearing rehabilitation.
Objective:
The objective of the present review was to investigate research findings to date, and the communicative, social and emotional effects on adults with hearing loss and their communication partners, when communication partners participated in the hearing rehabilitation.
Method:
A descriptive literature review was undertaken, based on 16 original articles that included effects of participating communication partners.
Result:
Studies showed that the participation of communication partners in hearing rehabilitation may result in the increased use of communication strategies by persons with hearing loss and their communication partners. The participation of communication partners may also lead to social and emotional effects, such as a decrease in hearing handicap and third-party disability. Some studies failed to show a significant relationship between participation of communication partners and effects. Several studies emphasized that communication partners increased their knowledge and understanding of the hearing loss by participation in the hearing rehabilitation. In order to reveal the exact relationship between participation of communication partners and positive rehabilitative outcomes, further research is required. | sv |
dc.description.abstract | Bakgrund:
Både personer med hörselnedsättning och deras närstående kan påverkas negativt av en hörselnedsättning, samtidigt som närståendes stöd är en viktig faktor för en lyckad hörselrehabilitering. Genom familjecentrerad vård kan närstående involveras i rehabiliteringsprocessen.
Syfte:
Syftet med studien var att utifrån befintlig forskning undersöka kommunikativa, sociala och emotionella effekter på vuxna personer med hörselnedsättning och deras närstående när närstående involveras i hörselrehabiliteringen.
Metod:
En beskrivande litteraturstudie utfördes utifrån 16 originalartiklar som behandlade effekter av närståendes medverkan.
Resultat:
Studierna visade att närståendes medverkan i hörselrehabiliteringen kan leda till ökad användning av adaptiva kommunikationsstrategier för personer med hörselnedsättning och deras närstående. Närståendes medverkan kan också ge sociala och emotionella positiva effekter i form av minskat funktionshinder och tredjeparts funktionshinder. Några av studierna visade inget signifikant samband mellan närståendes medverkan och effekter. Flera studier framhöll dock att närstående fick ökad kunskap och förståelse om hörselnedsättningen genom sin medverkan. För att påvisa samband mellan närståendes medverkan och och positiva rehabiliteringsutfall krävs ytterligare forskning. | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2017-006 | sv |
dc.subject | närstående | sv |
dc.subject | hörselrehabilitering | sv |
dc.subject | familjecentrerad vård | sv |
dc.subject | kommunikation | sv |
dc.subject | social effekt | sv |
dc.subject | emotionell effekt | sv |
dc.title | EN BESKRIVANDE LITTERATURSTUDIE OM MÖJLIGA EFFEKTER AV ATT INVOLVERA NÄRSTÅENDE I HÖRSELREHABILITERING AV VUXNA | sv |
dc.title.alternative | A DESCRIPTIVE LITERATURE REVIEW OF THE POTENTIAL EFFECTS OF INVOLVING COMMUNICATION PARTNERS IN ADULT HEARING REHABILITATION | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi | swe |
dc.contributor.department | Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology | en |
dc.type.degree | Student essay | |