dc.contributor.author | Pettersson, Maja | |
dc.contributor.author | Thulin, Ann-Katrin | |
dc.date.accessioned | 2017-06-29T06:55:33Z | |
dc.date.available | 2017-06-29T06:55:33Z | |
dc.date.issued | 2017-06-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/52780 | |
dc.description | Purpose:
The purpose of this descriptive review was to describe audiological rehabilitation interventions aiming to teach communication strategies .
Theory:
Hearing impairment affects the ability to understand speech, and hearing aids can not fully restore auditory function. In audiological rehabilitation there is education in communication strategies, aiming to facilitate communication. There are for instance group- and internetbased interventions in audiological rehabilitation.
Method: A descriptive literature review of 16 scientific articles published between 2005 and 2016. The articles were obtained via Pubmed, Cinahl, through references of the reviewed articles and via our supervisors.
Result:
There is evidence for Active Communication Education as well as Aktiv Kommunikation as a part of audiological rehabilitation, however, further research is needed. According to several studies there is evidence for internetbased audiological rehabilitation. There is evidence for internetbased communication education, however, further research is needed. No studies with the aim to explore accessibility to education of communication strategies have been found. | sv |
dc.description.abstract | Syfte:
Syftet med den här beskrivande litteraturstudien var att beskriva utbildning i kommunikationsstrategier inom audiologisk rehabilitering.
Bakgrund:
Hörselnedsättning påverkar förmågan att uppfatta talat språk och hörapparater återskapar inte fullgod hörsel. Inom audiologisk rehabilitering finns det utbildningar i kommunikationsstrategier som syftar till att underlätta kommunikation. Audiologisk rehabilitering kan bland annat ske i grupp eller via internet.
Metod: En beskrivande litteraturstudie av 16 vetenskapliga artiklar publicerade mellan 2005 och 2016. Artiklarna hittades via Pubmed, Cinahl, via referenser till de granskade artiklarna samt via våra handledare.
Resultat:
Det finns evidens för Active Communcation Education respektive Aktiv Kommunikation som en del av audiologisk rehabilitering, men vidare forskning krävs. Ett flertal studier visar att det finns evidens för internetbaserad audiologisk rehabilitering. Vidare finns det evidens för internetbaserad utbildning i kommunikationsstrategier, men vidare forskning krävs. Inga studier med uttalat syfte att utforska tillgänglighet till utbildning i kommunikationsstrategier inom audiologisk rehabilitering har hittats. | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2017-012 | sv |
dc.subject | Kommunikationsstrategier | sv |
dc.subject | audiologisk rehabilitering | sv |
dc.subject | grupprehabilitering | sv |
dc.subject | internetbaserad rehabilitering | sv |
dc.subject | tillgänglighet | sv |
dc.subject | Communication strategies | sv |
dc.subject | audiological rehabilitation | sv |
dc.subject | group rehabilitation | sv |
dc.subject | internetbased rehabilitation | sv |
dc.subject | accessibility | sv |
dc.title | VILKEN EVIDENS FINNS DET FÖR UTBILDNING I KOMMUNIKATIONSSTRATEGIER INOM AUDIOLOGISK REHABILITERING? En beskrivande litteraturstudie | sv |
dc.title.alternative | WHAT IS THE EVIDENCE FOR EDUCATION IN COMMUNICATION STRATEGIES IN AUDIOLOGICAL REHABILITATION? A descriptive review | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi | swe |
dc.contributor.department | Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology | en |
dc.type.degree | Student essay | |