Incitamentssystem hos de tre marknadsledande svenska försäkringsbolagen
Abstract
Denna studie är en empirisk studie hos de tre största försäkringsbolagen i Sverige. Syftet med
studien är att identifiera och analysera likheter och skillnader mellan de marknadsledande
svenska försäkringsbolagen och deras respektive incitamentssystem för att uppnå
kundnöjdhet. En analys av kundnöjdhetsindex och dess utfall presenteras och diskuteras i
studien.
De tre marknadsledande svenska försäkringsbolag har en sammanlagd andel på 76,6 procent
av den totala försäkringsmarknaden i Sverige. Då den totala andelen når över 75 procent,
anses det att dessa tre bolag har en tillräckligt stor andel för att göra ett grundat antagande
kring försäkringsbranschen. Den metod som har använts för att färdigställa denna studie var
att genomföra tre intervjuer, en hos varje försäkringsbolag. Intervjuerna genomfördes med
personer som besitter kunskap och förståelse kring bolagets incitamentsystem och arbetssätt,
så att ett representativt resultat kunde skapa en god analys av försäkringsbolagets situation.
Studien har visat att urvalet av incitamentsystem både handlar om bolagets allmänna struktur
och framtida planer. Två av de tre bolagen visade ett större intresse för en fast lönemodell
samtidigt som dessa två bolag hade ett högre kundnöjdhetsindex än det bolag som inte
använder sig av en fast lönemodell, är en av våra slutsatser att bolag inom
försäkringsbranschen bör tillämpa en fast lönemodell om man vill uppnå ett högre
kundnöjdhetsindex. Försäkringsbranschen har alltid varit kopplad till säkerhet. Därför vill
kunderna, när de köper en ny försäkring, känna att de anställda i företaget kommer att göra
vad som är bäst för kunden, och inte vad som är bäst för den individuellt anställde.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2017-07-06Author
Idehed, Sebastian
Viklund, Johanna
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
16/17:9
Language
swe