• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Incitamentssystem hos de tre marknadsledande svenska försäkringsbolagen

Sammanfattning
Denna studie är en empirisk studie hos de tre största försäkringsbolagen i Sverige. Syftet med studien är att identifiera och analysera likheter och skillnader mellan de marknadsledande svenska försäkringsbolagen och deras respektive incitamentssystem för att uppnå kundnöjdhet. En analys av kundnöjdhetsindex och dess utfall presenteras och diskuteras i studien. De tre marknadsledande svenska försäkringsbolag har en sammanlagd andel på 76,6 procent av den totala försäkringsmarknaden i Sverige. Då den totala andelen når över 75 procent, anses det att dessa tre bolag har en tillräckligt stor andel för att göra ett grundat antagande kring försäkringsbranschen. Den metod som har använts för att färdigställa denna studie var att genomföra tre intervjuer, en hos varje försäkringsbolag. Intervjuerna genomfördes med personer som besitter kunskap och förståelse kring bolagets incitamentsystem och arbetssätt, så att ett representativt resultat kunde skapa en god analys av försäkringsbolagets situation. Studien har visat att urvalet av incitamentsystem både handlar om bolagets allmänna struktur och framtida planer. Två av de tre bolagen visade ett större intresse för en fast lönemodell samtidigt som dessa två bolag hade ett högre kundnöjdhetsindex än det bolag som inte använder sig av en fast lönemodell, är en av våra slutsatser att bolag inom försäkringsbranschen bör tillämpa en fast lönemodell om man vill uppnå ett högre kundnöjdhetsindex. Försäkringsbranschen har alltid varit kopplad till säkerhet. Därför vill kunderna, när de köper en ny försäkring, känna att de anställda i företaget kommer att göra vad som är bäst för kunden, och inte vad som är bäst för den individuellt anställde.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/52990
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_52990_1.pdf (1.401Mb)
Datum
2017-07-06
Författare
Idehed, Sebastian
Viklund, Johanna
Serie/rapportnr.
Industriell och finansiell ekonomi
16/17:9
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV