• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Om att marknadsföra ekologiska livsmedel – Hur matbutiker kan öka försäljningen av ekologiska livsmedel baserat på vilka produktegenskaper som är viktiga för konsumenten

Abstract
Att konsumtionen av ekologiska livsmedel fortsätter öka är essentiellt ur miljösynpunkt. Försäljning har i många år växt, men en markant inbromsning i tillväxttakten har nu skett. Matvarubutikerna har en viktig roll i utvecklingen av den ekologiska livsmedelsmarknaden, de fungerar som grindvakter för hela kedjan och har en stor möjlighet att påverka. Med detta i åtanke syftar följande rapport till att finna vägar för matvarubutiker att via marknadsföring öka försäljningen av ekologiska livsmedel. Det här görs genom att studera vilken produktegenskap konsumenten har som grund för köp av ekologiska livsmedel och vilken som begränsar ytterligare köp. Frågeställningen besvaras genom en sammankoppling av en kvantitativ enkätstudie i kombination med sekundärdatastudier och teorier om produktegenskaper och marknadsföring. Vidare visar empirin att det är produktegenskapen märkning som främjar ekologiska livsmedelsköp medan pris är hämmande. För att nyttja och överbrygga egenskaperna presenteras ett antal förslag. Några av dessa är ökad information, främja ansvarsfull konsumtion och påverka konsumenten genom sociala normer.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53006
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_53006_1.pdf (1.684Mb)
Date
2017-07-06
Author
Börjesson, Elsa
Borg, Jenny
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
16/17:2
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV