• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Om att marknadsföra ekologiska livsmedel – Hur matbutiker kan öka försäljningen av ekologiska livsmedel baserat på vilka produktegenskaper som är viktiga för konsumenten

Sammanfattning
Att konsumtionen av ekologiska livsmedel fortsätter öka är essentiellt ur miljösynpunkt. Försäljning har i många år växt, men en markant inbromsning i tillväxttakten har nu skett. Matvarubutikerna har en viktig roll i utvecklingen av den ekologiska livsmedelsmarknaden, de fungerar som grindvakter för hela kedjan och har en stor möjlighet att påverka. Med detta i åtanke syftar följande rapport till att finna vägar för matvarubutiker att via marknadsföring öka försäljningen av ekologiska livsmedel. Det här görs genom att studera vilken produktegenskap konsumenten har som grund för köp av ekologiska livsmedel och vilken som begränsar ytterligare köp. Frågeställningen besvaras genom en sammankoppling av en kvantitativ enkätstudie i kombination med sekundärdatastudier och teorier om produktegenskaper och marknadsföring. Vidare visar empirin att det är produktegenskapen märkning som främjar ekologiska livsmedelsköp medan pris är hämmande. För att nyttja och överbrygga egenskaperna presenteras ett antal förslag. Några av dessa är ökad information, främja ansvarsfull konsumtion och påverka konsumenten genom sociala normer.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/53006
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_53006_1.pdf (1.684Mb)
Datum
2017-07-06
Författare
Börjesson, Elsa
Borg, Jenny
Serie/rapportnr.
Environmental Management/Uthålligt företagande
16/17:2
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV