Återvunna kläder, är det verkligen vettigt? – En kvalitativ studie om interna skillnader mellan klädföretag som väljer att arbeta
Abstract
Problembakgrund Textilproduktion står inför en stor framtida utmaning, då dess
förbrukning av råvaror orsakar hållbarhetsproblematik i
ekonomiska, sociala och miljömässiga termer. Fast fashion och
en billig produktion har förändrat produktions- och
konsumtionsmönster av kläder, vilket har lett till omfattande
konsekvenser för miljön. Företag inom klädindustrin kan arbeta
för minskad miljöpåverkan genom stängda produktionssystem,
ett alternativ är användande av återvunna textilier.
Frågeställning Vad skiljer de klädföretag som väljer att gå före i arbetet med
textilåtervinning från de som väljer att vänta?
Syfte Studiens syfte är att förstå organisatoriska faktorer och
strategier som kan leda till att företag väljer att gå före med
bruk av återvunnet material i sitt hållbarhetsarbete, alternativt
avvakta.
Metod En kvalitativ metod har använts i denna uppsats med en
induktiv ansats, där teorin utvecklats efter observationer och
resultat. Med hjälp av intervjuer och sekundärkällor har en ökad
förståelse inom berört hållbarhetsområde skapats. Filippa K,
Gudrun Sjödén, Oui Group samt Stadium är fyra klädföretag
etablerade i Sverige, vars organisatoriska förhållningssätt till
produktion av återvunnet material har studerats.
Resultat Olika organisatoriska mönster och faktorer gällande kompetens,
erfarenhet, kommunikation, interna samarbeten och kontroll
samt relationer till intressenter, har identifierats påverka
företags tillvägagångssätt vid produktion. Aktiv integration av
hållbarhet inom nämnda fält har visat sig bidra till användning
av återvunna materialval, samtidigt som brist av densamma ter
sig leda till en mer avvaktande position för denna typ av
hållbarhetsutveckling hos företag.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2017-07-06Author
Kianifar, Rabin
Wennberg, Julia
Keywords
Hållbarhet, hållbart företagande, cirkulär ekonomi, återvunna textilier, klädindustri
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
16/17:5
Language
swe