• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Återvunna kläder, är det verkligen vettigt? – En kvalitativ studie om interna skillnader mellan klädföretag som väljer att arbeta

Abstract
Problembakgrund Textilproduktion står inför en stor framtida utmaning, då dess förbrukning av råvaror orsakar hållbarhetsproblematik i ekonomiska, sociala och miljömässiga termer. Fast fashion och en billig produktion har förändrat produktions- och konsumtionsmönster av kläder, vilket har lett till omfattande konsekvenser för miljön. Företag inom klädindustrin kan arbeta för minskad miljöpåverkan genom stängda produktionssystem, ett alternativ är användande av återvunna textilier. Frågeställning Vad skiljer de klädföretag som väljer att gå före i arbetet med textilåtervinning från de som väljer att vänta? Syfte Studiens syfte är att förstå organisatoriska faktorer och strategier som kan leda till att företag väljer att gå före med bruk av återvunnet material i sitt hållbarhetsarbete, alternativt avvakta. Metod En kvalitativ metod har använts i denna uppsats med en induktiv ansats, där teorin utvecklats efter observationer och resultat. Med hjälp av intervjuer och sekundärkällor har en ökad förståelse inom berört hållbarhetsområde skapats. Filippa K, Gudrun Sjödén, Oui Group samt Stadium är fyra klädföretag etablerade i Sverige, vars organisatoriska förhållningssätt till produktion av återvunnet material har studerats. Resultat Olika organisatoriska mönster och faktorer gällande kompetens, erfarenhet, kommunikation, interna samarbeten och kontroll samt relationer till intressenter, har identifierats påverka företags tillvägagångssätt vid produktion. Aktiv integration av hållbarhet inom nämnda fält har visat sig bidra till användning av återvunna materialval, samtidigt som brist av densamma ter sig leda till en mer avvaktande position för denna typ av hållbarhetsutveckling hos företag.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53010
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_53010_1.pdf (546.7Kb)
Date
2017-07-06
Author
Kianifar, Rabin
Wennberg, Julia
Keywords
Hållbarhet, hållbart företagande, cirkulär ekonomi, återvunna textilier, klädindustri
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
16/17:5
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV