• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Livsberättelser om vägen till högre studier. Om skoltiden för elever som diagnostiserats med ADHD

Abstract
Syftet med studien är att belysa elevens perspektiv på sin skolgång fram till högre studier för elever diagnostiserade med ADHD. Med livsberättelsen som metod blickar studenten tillbaka på den egna skolgången för att återge sina upplevelser i syftet att identifiera det som varit främjande och betydelsefullt på vägen till högskola och universitet. Ambitionen var att förstå och beskriva studenternas erfarenheter av skolgången. Frågeställningarna för studien har varit: 1. Vad har haft betydelse och varit avgörande för studenterna för att nå behörighet till högre studier? 2. Vilken betydelse ges erhållandet av en diagnostisering av ADHD i studenternas livsberättelser? Den teoretiska utgångspunkten för studien var livsberättelse och Bronfenbrenners utvecklingsekologi. Enligt livsberättelseteorin kan forskare genom livsberättelser nå förståelse för människors levda liv och berättare ges tillfälle till reflektion och meningsskapande. Utvecklingsekologin beskriver hur eleven interagerar med omgivande miljö och resultatet visar på betydelsefulla faktorer i mikrosystemet aktiviteter, relationer och roller. Det är: aktiviteter som skapar struktur och meningsfullhet; relationer till föräldrar och lärare; rollen där läraren är den tydliga ledaren. I resultatet redovisas betydelsefulla vändpunkter och händelser för att nå behörighet till högre studier i form av en olycka, extra anpassningar, lärares ledarskap och ett högskoleprov. Resultatet visar att erhållandet av en diagnostisering av ADHD gett självförståelse och förklaringar till tidigare svårigheter men diagnosen är inte betydande i studenternas berättelser.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53050
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_53050_1.pdf (803.6Kb)
Date
2017
Author
Jansson Doverfors, Ulrica
Lundgren, Kajsa
Keywords
specialpedagogik
stöd
livsberättelse
utvecklingsekologi
ADHD
tysta flickor
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV