• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nyanländas lärande. Möjligheter och hinder ut ett lärarperspektiv

Abstract
Nyckelord: Nyanlända elever, organisation, kartläggning, lärande, inkludering, delaktighet, språkutvecklande arbetssätt, bedömning och betygsättning. Abstract Syfte: Studiens övergripande syfte är att utifrån ett lärarperspektiv belysa vilka möjligheter och hinder lärare upplever i undervisningssituationen för att synliggöra de nyanlända elevernas kunskaper i arbetet mot kunskapskraven. Studien avser även att belysa hur lärare upplever att de erhåller ett kvalitetssäkert bedömningsunderlag inför betygssättning av nyanlända elever. Teori: Den empiriska delen i studien består av intervjuer och som teoretisk utgångspunkt för att tolka och förstå empirin har vi utgått från fenomenologins livsvärld samt det sociokulturella, relationella och kategoriska perspektivet. Fenomenologins livsvärld är historisk, social, komplex och den värld vi ständigt lever i, tar för given och är förtrogen med. Ur ett sociokulturellt perspektiv är språket det viktigaste redskapet för att utveckla kunskaper och tankar i samspel mellan kultur, socialt sammanhang, interaktion och kommunikation i ett sociokulturellt perspektiv. Det relationella och kategoriska perspektivet handlar om elevens förutsättningar i olika avseenden och grunden för handlandet går inte att hitta i den enskilda elevens uppträdande eller beteende. Metod: Denna studie är kvalitativ och består av halvstrukturerade intervjuer av tio lärare från skolår 6 till 9. Intervjuerna har utgått från ett antal på förhand formulerade frågeställningar, som fokuserat på olika teman. För att få en bredd i vårt urval av lärare, har vi valt att intervjua lärare som undervisar i olika ämnen. Lärarna har olika erfarenheter av att undervisa nyanlända och antal nyanlända elever på skolorna varierar. Resultat: De kommuner som ingår i vår undersökning har upprättat en mottagningsenhet som tar emot nyanlända elever. Hur mottagandet sker och vilka förutsättningar de nyanlända eleverna får på mottagande skola varierar vad gäller org
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53053
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_53053_1.pdf (769.1Kb)
Date
2017
Author
Pettersson, Madelaine
Ulriksson, Lisbeth
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV