Show simple item record

dc.contributor.authorWestin, Lindasv
dc.contributor.authorWetterlundh, Josefinesv
dc.date.accessioned2017-07-10T10:04:30Z
dc.date.available2017-07-10T10:04:30Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53062
dc.description.abstractI det här examensarbetet undersöks hur förskollärare resonerar kring hur de skapar förutsättningar för barns delaktighet och inflytande i den pedagogiska dokumentationen. De frågeställningar uppsatsen tar utgångspunkt i är: ’Vilka föreställningar om pedagogisk dokumentation kommer till uttryck i förskollärarnas resonemang?’ samt ’Hur beskrivs barns delaktighet i dokumentationsprocessen?’. Det teoretiska ramverk som ligger till grund för vårt arbete är det sociokulturella perspektivet. Vi har valt att fokusera på att människans förståelse av omvärlden återspeglas i de språkliga uttryck hon använder inom olika diskursiva praktiker. Studien har en kvalitativ ansats och genomförs med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare från fem olika förskolor. Fem av intervjuerna genomfördes enskilt, och en i form av en gruppintervju med två förskollärare. För att ta oss an det empiriska materialet har vi tagit inspiration från en tematisk analysmetod. Då vi under vår analysprocess utgått från dels empiri och dels teori har vi använt oss av en abduktiv metod. Det resultat som presenteras i studien visar bland annat att definitionen av pedagogisk dokumentation skiljer sig mellan deltagarna och att innebörden har förändrats över tid. I förskollärarnas resonemang får vi ta del av hur de uttrycker att de gör barnen delaktiga i den pedagogiska dokumentationen. De digitala verktygen upplevs underlätta arbetet med barns delaktighet och med dokumentationsarbetet generellt. En slutsats vi gör är att om de verksamma i förskolan känner sig bekväma i användandet av digitala verktyg kan det skapa fler möjligheter för barn att utforska och arbeta med dessa verktyg.sv
dc.language.isosvsv
dc.title”De försvann lite i det här jag ska bara skriva ut, jag ska bara klippa klart” - En intervjustudie med 7 förskollärare om barns möjligheter tilldelaktighet i pedagogisk dokumentationsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record