dc.contributor.author | Lilja, Astrid | sv |
dc.date.accessioned | 2017-07-10T10:04:30Z | |
dc.date.available | 2017-07-10T10:04:30Z | |
dc.date.issued | 2017 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53063 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i arbetet med barnen i förskolans verksamhet uttrycker att de använder läroplanen och strävansmålen. Hur tar sig läroplanen i uttryck i förskolans vardag och hur visar det sig i förskollärarnas arbete. Föreliggande studie är av kvalitativ karaktär och intervjuer är använda för insamling av det empiriska materialet. Materialet har analyserats ur en fenomenografisk forskningsansats. Studien utgår från ett utvecklingspedagogiskt perspektiv som har sin grund i den fenomenografiska forskningsansatsen och i variationsteorin. Några av de centrala begreppen för studien är läroplan, lärandets objekt, lärandets akt och undervisning. Resultatet av studien går att sammanfatta med att det finns vissa skillnader i hur förskollärare uttrycker att de använder läroplanen och hur det visar sig i verksamheten. För att alla barn ska har rätt och möjlighet till en jämlik förskola är det viktigt att studier kring förskolans kvalitet utförs. För att synliggöra den problematik som finns i läraruppdraget och hur man som lärare tolkar läroplanen för förskolan är forskning om detta av betydelse. Förskolan som institution har ett ansvar att erbjuda alla barn en jämlik start i livet. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Läroplanen som verktyg. En studie om förskolelärares uppfattningar om läroplanen. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |