• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares uppfattningar om konfliktsituationer. En kvalitativ studie om förskollärares och barns positioner i konflikter

Abstract
Syftet med denna studie är att synliggöra vilka uppfattningar det finns bland pedagoger i förskolan om pedagogers samt barns funktioner, roller och positioner i konfliktsituationer. Våra centrala frågeställningar är: 1. Vilka uppfattningar har pedagoger om konflikt som fenomen? 2. Vilken funktion tillskriver pedagogerna sig i förhållande till konfliktsituationer? Vilka positioner konstrueras? 3. Vilka uppfattningar om sitt agerande blir synliga då pedagogerna beskriver sig själva i förhållande till konfliktsituationer? samt 4. Vilka positioner tillskriver pedagogerna barn i förhållande till konfliktsituationer? Vilken barnsyn ger det uttryck för? Vi utgår från en konstruktionistisk ansats och centrala begrepp som vi använder är: position, barnsyn och konflikt. Vi har använt oss utav tidigare forskning som berör konflikt och barnsyn men önskar i och med vårt teoretiska ramverk skapa nya ingångar för fortsatt reflektion kring begreppet konflikt och dess betydelse i förskolan. Studiens metod är intervju och i projektet har två förskolor i Göteborg deltagit. Vi har genomfört sex stycken intervjuer, plus en pilotintervju, med pedagoger i de utvalda förskolorna. I studien har vi utgått från en kvalitativ och induktiv metod och analyserat materialet genom kodning, tematisering och summering. Resultatet visar att pedagoger benämner sig själva som stöttare, hjälpare, förebild och närvarande i konfliktsituationer. Pedagogens funktion är att ge barnen verktyg till att lösa konflikter själva. Barnen förklaras som att vara i utveckling, kompetenta respektive inkompetenta. Barnen förväntas vara mer självständiga och kunniga i sin konflikthantering ju äldre de blir. Alla barn närvarande i konfliktsituationer påverkas av konflikten, de positioneras som passiv eller aktiv aktör eller drabbad. Pedagogerna har sista ordet i konflikter och barnen frågar ofta om hjälp av de vuxna för att lösa sina konflikter. Samtliga intervjudeltagare delade uppfattningen att konflikter sker me
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53066
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_53066_1.pdf (740.1Kb)
Date
2017
Author
Jacobsen, Isabel
Jacobson, Josefin
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV