dc.contributor.author | Johlander, Stina | sv |
dc.contributor.author | Hyllengren, Maria | sv |
dc.date.accessioned | 2017-07-10T10:04:31Z | |
dc.date.available | 2017-07-10T10:04:31Z | |
dc.date.issued | 2017 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53069 | |
dc.description.abstract | Abstrakt
I och med att antalet flyktingar som kom till Sverige ökade markant 2015 har en hel del nyanlända elever börjat i svenska skolor. Den här studiens syfte är att ta reda på hur lärare beskriver sex- och samlevnadsundervisning där nyanlända elever deltar, framför allt utifrån huruvida de gör skillnad på nyanlända och andra elever och ifall de förändrar sin undervisning. Anledningen till att ämnesområdet sex och samlevnad fokuserats är att det är ett ämne som är av vikt för elevernas liv och hälsa, enligt bland annat Unesco. Som teoretiskt ramverk har postkolonial teori använts, för att analysera i vilken mån lärarna gör skillnad på nyanlända och andra elever genom att skapa ett “vi” som är skilt från “dem”. Studien har genomförts genom enskilda intervjuer med nio biologilärare som är verksamma på högstadiet i en medelstor svensk stad. Intervjusvaren har bland annat visat att lärarna till viss del skiljer på nyanlända och andra elever både utifrån kunskapsbas och kulturella föreställningar, och att den här föreställningen om skillnader leder till att nyanlända elever i viss mån får en annan typ av undervisning. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | "De är inte svenskar och det måste vi komma ihåg". En studie om lärares sätt att förhålla sig till sex-och samlevnadsundervisning där nyanlända elever | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |