Show simple item record

dc.contributor.authorHällström, Johannessv
dc.contributor.authorPalmborg, Magdelensv
dc.contributor.authorSoubhia Da Motta Zancaner, Marcelasv
dc.date.accessioned2017-07-10T10:04:31Z
dc.date.available2017-07-10T10:04:31Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53070
dc.description.abstractVi upplever att det hos elever som börjar på det estetiska programmet finns stora kunskapsmässiga nivåskillnader. Vi ville lära oss mer om hur gymnasielärare på estetiska program upplever detta genom att göra en kvalitativ intervjustudie. Syftet med studien var att undersöka vad lärare i estetiska ämnen har för syn på kvalité i estetiska uttryck, och hur den synen kan kopplas till vilka förkunskaper lärarna anser vara viktiga för eleverna att ha med sig i övergången från grundskolan till gymnasiets estetiska program. Frågeställningarna vi kom fram till var;  Vad är lärares syn på kvalité i estetiska uttryck?  Vilka förkunskaper är, enligt lärarna, viktiga för att eleverna ska kunna tillgodogöra sig det estetiska programmets kunskapskrav? Vi använde oss av en innehållsanalys när vi analyserade intervjuerna och bearbetade materialet ur ett sociokulturellt perspektiv. Vi fick i resultatet fram att lärarna inte har några stora förväntningar på elevernas förkunskaper, och att de beskriver kvalité med hjälp av värdeord. Innebörden av dessa värdeord kan tolkas olika beroende på vilka referensramar den som möter dem har. Detta resulterar i att en samsyn i bedömningen av estetiska uttryck är svår att nå.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleDet beror på hur man ser på saken. En kvalitativ studie om glasögon och ryggsäckarsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record