dc.contributor.author | Hällström, Johannes | sv |
dc.contributor.author | Palmborg, Magdelen | sv |
dc.contributor.author | Soubhia Da Motta Zancaner, Marcela | sv |
dc.date.accessioned | 2017-07-10T10:04:31Z | |
dc.date.available | 2017-07-10T10:04:31Z | |
dc.date.issued | 2017 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53070 | |
dc.description.abstract | Vi upplever att det hos elever som börjar på det estetiska programmet finns stora kunskapsmässiga nivåskillnader. Vi ville lära oss mer om hur gymnasielärare på estetiska program upplever detta genom att göra en kvalitativ intervjustudie. Syftet med studien var att undersöka vad lärare i estetiska ämnen har för syn på kvalité i estetiska uttryck, och hur den synen kan kopplas till vilka förkunskaper lärarna anser vara viktiga för eleverna att ha med sig i övergången från grundskolan till gymnasiets estetiska program. Frågeställningarna vi kom fram till var;
Vad är lärares syn på kvalité i estetiska uttryck?
Vilka förkunskaper är, enligt lärarna, viktiga för att eleverna ska kunna tillgodogöra sig det estetiska programmets kunskapskrav?
Vi använde oss av en innehållsanalys när vi analyserade intervjuerna och bearbetade materialet ur ett sociokulturellt perspektiv. Vi fick i resultatet fram att lärarna inte har några stora förväntningar på elevernas förkunskaper, och att de beskriver kvalité med hjälp av värdeord. Innebörden av dessa värdeord kan tolkas olika beroende på vilka referensramar den som möter dem har. Detta resulterar i att en samsyn i bedömningen av estetiska uttryck är svår att nå. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Det beror på hur man ser på saken. En kvalitativ studie om glasögon och ryggsäckar | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |