dc.contributor.author | Garay Katona, Lili | |
dc.date.accessioned | 2017-08-02T10:59:09Z | |
dc.date.available | 2017-08-02T10:59:09Z | |
dc.date.issued | 2017-08-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53222 | |
dc.description.abstract | De flesta studier om andraspråksinlärning kretsar kring modersmålets (L1) påverkan när det gäller språkinlärning där man inte brukar ta hänsyn till personens hela språkbakgrund som kan vara rele-vant när man lär sig ett nytt språk. Syftet med denna studie är att utforska hur elevernas egna språk-bakgrund aktiveras när de stöter på ett helt nytt språk, i det här fallet spanskan. Elever på en svensk gymnasieskola som inte har läst spanska tidigare har intervjuats om sin inställning till spanska språ-ket genom en kvalitativ studiemetod som innefattade även en översättningstest, av en text skriven på spanska. Alla informanter är flerspråkiga, dvs. de kan mer än ett språk. Efter intervjuundersök-ningen framgår även att det inte är modersmålet (L1) som påverkar inlärningen mest, utan de andra språken (L2) man har i sin språkbakgrund. Det visades också att den öppna och positiva attityden till spanskan hos informanterna blev särskilt märkbar i praktiken när de översatte texten. Flersprå-kigheten samt den nyfikna attityden är effektiva verktyg när man lär sig ytterligare ett nytt språk. | sv |
dc.language.iso | spa | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL kandidatuppsats spanska | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL 2017-028 | sv |
dc.subject | spanska | sv |
dc.subject | flerspråkighet | sv |
dc.subject | modersmål | sv |
dc.subject | målspråk | sv |
dc.subject | språkligt inflytande | sv |
dc.subject | inställning | sv |
dc.subject | gymnasiet | sv |
dc.subject | Sve-rige | sv |
dc.subject | multilingüismo | sv |
dc.subject | lengua primera | sv |
dc.subject | lengua meta | sv |
dc.subject | influencia interlingüística | sv |
dc.subject | actitud | sv |
dc.subject | instituto | sv |
dc.subject | Suecia | sv |
dc.title | INFLUENCIA INTERLINGÜÍSTICA EN ADQUISICIÓN DE NUEVAS LENGUAS. Estudio realizado con estudiantes multilingües de un instituto sueco | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer | swe |
dc.type.degree | Student essay | |