Show simple item record

dc.contributor.authorGaray Katona, Lili
dc.date.accessioned2017-08-02T10:59:09Z
dc.date.available2017-08-02T10:59:09Z
dc.date.issued2017-08-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53222
dc.description.abstractDe flesta studier om andraspråksinlärning kretsar kring modersmålets (L1) påverkan när det gäller språkinlärning där man inte brukar ta hänsyn till personens hela språkbakgrund som kan vara rele-vant när man lär sig ett nytt språk. Syftet med denna studie är att utforska hur elevernas egna språk-bakgrund aktiveras när de stöter på ett helt nytt språk, i det här fallet spanskan. Elever på en svensk gymnasieskola som inte har läst spanska tidigare har intervjuats om sin inställning till spanska språ-ket genom en kvalitativ studiemetod som innefattade även en översättningstest, av en text skriven på spanska. Alla informanter är flerspråkiga, dvs. de kan mer än ett språk. Efter intervjuundersök-ningen framgår även att det inte är modersmålet (L1) som påverkar inlärningen mest, utan de andra språken (L2) man har i sin språkbakgrund. Det visades också att den öppna och positiva attityden till spanskan hos informanterna blev särskilt märkbar i praktiken när de översatte texten. Flersprå-kigheten samt den nyfikna attityden är effektiva verktyg när man lär sig ytterligare ett nytt språk.sv
dc.language.isospasv
dc.relation.ispartofseriesSPL kandidatuppsats spanskasv
dc.relation.ispartofseriesSPL 2017-028sv
dc.subjectspanskasv
dc.subjectflerspråkighetsv
dc.subjectmodersmålsv
dc.subjectmålspråksv
dc.subjectspråkligt inflytandesv
dc.subjectinställningsv
dc.subjectgymnasietsv
dc.subjectSve-rigesv
dc.subjectmultilingüismosv
dc.subjectlengua primerasv
dc.subjectlengua metasv
dc.subjectinfluencia interlingüísticasv
dc.subjectactitudsv
dc.subjectinstitutosv
dc.subjectSueciasv
dc.titleINFLUENCIA INTERLINGÜÍSTICA EN ADQUISICIÓN DE NUEVAS LENGUAS. Estudio realizado con estudiantes multilingües de un instituto suecosv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Languages and Literatureseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record