Visa enkel post

dc.contributor.authorLawin, Khalid
dc.date.accessioned2017-08-02T13:29:48Z
dc.date.available2017-08-02T13:29:48Z
dc.date.issued2017-08-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53226
dc.description.abstractDenna uppsats studerar fall där talare repeterar, modifierar eller startar om ett yttrande, här kallade för reparationer. Jag använder en vedertagen modell för att kartlägga hur svenska gymnasieelever utför reparationer i uppgiftsorienterade dialoger. Distributionen av de fyra reparationstyperna repetition, ersättning, inskott och strykning, undersöks och jämförs med engelska studier av olika korpusar. Dessutom studeras vilka redigeringsuttryck som används i reparationerna. Studien visar en benägenhet för talarna att använda tydligare signaler när mer av det ursprungliga yttrandet går förlorat i reparationen. Distributionen av reparationstyperna uppvisar större likheter med engelska reparationsstudier av vuxna i uppgiftsorienterat tal än med fritt tal. Det antyder att dessa domänlikheter är en stark grupperande faktor som sträcker sig mellan språk och olika åldrar.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectpsykolingvistiksv
dc.subjectdisfluensersv
dc.subjectsjälvinitierade reparationersv
dc.subjectreparationstypersv
dc.subjectredigeringsuttrycksv
dc.subjectmap tasksv
dc.subjectuppgiftsorienteradsv
dc.titleSjälvinitierade reparationer i svenska uppgiftsorienterade dialogersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post