dc.contributor.author | Lawin, Khalid | |
dc.date.accessioned | 2017-08-02T13:29:48Z | |
dc.date.available | 2017-08-02T13:29:48Z | |
dc.date.issued | 2017-08-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53226 | |
dc.description.abstract | Denna uppsats studerar fall där talare repeterar, modifierar eller startar om ett yttrande, här
kallade för reparationer. Jag använder en vedertagen modell för att kartlägga hur svenska gymnasieelever utför reparationer i uppgiftsorienterade dialoger. Distributionen av de fyra reparationstyperna repetition, ersättning, inskott och strykning, undersöks och jämförs med engelska studier av olika korpusar. Dessutom studeras vilka redigeringsuttryck som används i reparationerna. Studien visar en benägenhet för talarna att använda tydligare signaler när mer av det ursprungliga yttrandet går förlorat i reparationen. Distributionen av reparationstyperna uppvisar större likheter med engelska reparationsstudier av vuxna i uppgiftsorienterat tal än med fritt tal. Det antyder att dessa domänlikheter är en stark grupperande faktor som sträcker sig mellan språk och olika åldrar. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | psykolingvistik | sv |
dc.subject | disfluenser | sv |
dc.subject | självinitierade reparationer | sv |
dc.subject | reparationstyper | sv |
dc.subject | redigeringsuttryck | sv |
dc.subject | map task | sv |
dc.subject | uppgiftsorienterad | sv |
dc.title | Självinitierade reparationer i svenska uppgiftsorienterade dialoger | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |