Gymnasielärares kunskap om och inställning till stamning i gymnasieskolan – en kvantitativ enkätstudie
Secondary school teachers’ knowledge about and attitude towards stuttering – a quantitative survey study
Abstract
Studiens syfte var att undersöka gymnasielärares kunskap om och inställning till stamning samt lärarnas uppfattning om antalet elever som stammar. Etthundratvå gymnasielärare svarade på en enkät som handlade om stamning. Svaren jämfördes med inställningen bland 20 personer som stammar. Studiens resultat visar att lärare har bristande kunskap om stamning, i synnerhet rörande stamningens orsak. Studien visar att en viss samstämmighet i inställning fanns mellan gymnasielärarna och personer som stammar. En knapp majoritet av lärarna uppgav sig aldrig haft en elev som stammat. Studien pekar på att gymnasielärare kan vara omedvetna om att elever stammar och att en splittring finns inom lärargruppen gällande ifall läraren ska ta hänsyn till att en elev stammar vid planering. En slutsats blir därmed att gymnasielärares kunskap om stamning behöver stärkas.
Degree
Student essay
Other description
The purpose of this study was to investigate the knowledge of and attitudes towards stuttering among upper secondary school teachers and obtain their estimation of the prevalence of stuttering among their students. Knowledge about and attitudes towards stuttering was compared between 102 teachers and 20 people who stutters. The result of the study shows that teachers have little knowledge about stuttering, in particular about the etiology of stuttering. The attitude toward stuttering among teachers is quite similar to the attitude held by people who stutter. A slight majority of the teachers stated that they have never had a student who stutters. The study implicates that teachers may be unaware of the fact that their students stutter, that there is opposing attitudes to whether a teacher should take into consideration that a student stutters when planning hence a conclusion is that teachers knowledge about stuttering needs to be improved.
Collections
View/ Open
Date
2017-08-11Author
Brattgård, Anna
Trapp, Annika
Keywords
stamning
kunskap
inställning
lärare
gymnasieskolan
stuttering
knowledge
attitude
teachers
upper secondary school
Series/Report no.
2017
299
Language
swe