Show simple item record

dc.contributor.authorBrattgård, Anna
dc.contributor.authorTrapp, Annika
dc.date.accessioned2017-08-11T09:17:56Z
dc.date.available2017-08-11T09:17:56Z
dc.date.issued2017-08-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53357
dc.descriptionThe purpose of this study was to investigate the knowledge of and attitudes towards stuttering among upper secondary school teachers and obtain their estimation of the prevalence of stuttering among their students. Knowledge about and attitudes towards stuttering was compared between 102 teachers and 20 people who stutters. The result of the study shows that teachers have little knowledge about stuttering, in particular about the etiology of stuttering. The attitude toward stuttering among teachers is quite similar to the attitude held by people who stutter. A slight majority of the teachers stated that they have never had a student who stutters. The study implicates that teachers may be unaware of the fact that their students stutter, that there is opposing attitudes to whether a teacher should take into consideration that a student stutters when planning hence a conclusion is that teachers knowledge about stuttering needs to be improved.sv
dc.description.abstractStudiens syfte var att undersöka gymnasielärares kunskap om och inställning till stamning samt lärarnas uppfattning om antalet elever som stammar. Etthundratvå gymnasielärare svarade på en enkät som handlade om stamning. Svaren jämfördes med inställningen bland 20 personer som stammar. Studiens resultat visar att lärare har bristande kunskap om stamning, i synnerhet rörande stamningens orsak. Studien visar att en viss samstämmighet i inställning fanns mellan gymnasielärarna och personer som stammar. En knapp majoritet av lärarna uppgav sig aldrig haft en elev som stammat. Studien pekar på att gymnasielärare kan vara omedvetna om att elever stammar och att en splittring finns inom lärargruppen gällande ifall läraren ska ta hänsyn till att en elev stammar vid planering. En slutsats blir därmed att gymnasielärares kunskap om stamning behöver stärkas.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2017sv
dc.relation.ispartofseries299sv
dc.subjectstamningsv
dc.subjectkunskapsv
dc.subjectinställningsv
dc.subjectläraresv
dc.subjectgymnasieskolansv
dc.subjectstutteringsv
dc.subjectknowledgesv
dc.subjectattitudesv
dc.subjectteacherssv
dc.subjectupper secondary schoolsv
dc.titleGymnasielärares kunskap om och inställning till stamning i gymnasieskolan – en kvantitativ enkätstudiesv
dc.title.alternativeSecondary school teachers’ knowledge about and attitude towards stuttering – a quantitative survey studysv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record