• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur styrning påverkar förutsättningar för lärande -en fallstudie av kommun LaDs styrning

Sammanfattning
Bakgrund och problem: Styrning i offentlig sektor har förändrats över tid med ett ständigt fokus på effektivisering och rättssäkerhet. Under senare tid har granskning och kontroll fått ett för stort utrymme i styrningen, vilket har skett på bekostnad av ett lärandeperspektiv. Styrningen är därför i ropet av förändring och regeringen vill skapa en styrning som baseras på lärande. Därför är det angeläget att studera om det idag finns förutsättningar för en styrning i offentlig sektor att göra det. Syfte: Att med hjälp av en fallstudie ge en ökad förståelse för hur en kommuns styrsystem används idag samt se om det i användningen av styrsystemet finns tecken på lärande faktorer. Avgränsningar: Studien undersöker endast en kommun och inom den ett mjukt område som är hårt lagreglerat. De intervjuade avgränsas till chefer på olika nivåer inom det studerade området. Fallstudien avser inte att mäta kommunens prestation som en konsekvens av dess styrsystem. Begreppet lärande har avgränsats till att fokusera på fem förutsättningar kopplade till begreppet lärande organisationer. Metod: En fallstudie har genomförts i kommun LaD, där åtta kvalitativa intervjuer har genomförts. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en teoretisk referensram för att få en ökad förståelse för hur styrning används för att skapa förutsättningar för lärande. Resultat och slutsatser: Det har identifierats både förutsättningar och hinder för lärande i hur styrningen används i kommunen, där förutsättningarna inte anses vara tillräckliga för att kommun LaD ska anses vara en lärande organisation. Förslag till fortsatt forskning: För att kunna dra mer allmänna slutsatser av resultatet anses det behövas genomföra ytterligare studier inom fler kommuner. Dessutom föreslås en fördjupad studie där kommuner studeras utifrån fler teorier inom området lärande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/53391
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_53391_1.pdf (276.2Kb)
Datum
2017-08-17
Författare
Andersson, Cecilia
Rosén, Johanna
Nyckelord
Styrning, lärande, offentlig sektor, kommun, fallstudie
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
16-17-45
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV