• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie av en underhållsprocess - En fallstudie på SMA Maintenance AB

Abstract
Att eliminera icke-värdeskapande aktiviteter har blivit allt viktigare. Då kraven på att verksamheters processer fungerar effektivt också blivit allt större på grund av de minskade tillväxtmöjligheterna för verksamheter idag. Uppsatsen syftar till att dels kartlägga underhållsprocessen för SMA Maintenance AB samt att identifiera förbättringsåtgärder för att effektivisera underhållsprocessen och för att förbättra styrningen av den. För att undersöka detta har en fallstudie på SMA Maintenance AB genomförts som utför Line- och Base-underhåll av Sjöfartsverkets Search and Rescue-helikoptrar. I fallstudien har Base-underhållsprocessen kartlagts. Kartläggningen baseras på intervjuer som genomförts med nyckelpersoner på SMA. En workshop hölls med de intervjuade för att få konsensus om hur Base-underhållsprocessen ser ut i dagsläget samt identifiera förbättringsåtgärder för en effektivare underhållsprocess och en bättre styrning av processen. Sammanställningen av workshopen och intervjuerna har resulterat i en karta över nuläge och önskeläge för Baseunderhållsprocessen. Genom förståelse för hur processen ser ut idag och hur den bör se ut har ett antal förbättringsåtgärder för verksamheten identifierats. För att nå det önskade läget av Base-underhållsprocessen bör SMA arbeta mer proaktivt. Att företaget idag lyckas leverera helikoptern i tid till kund trots problem som exempelvis reservdelsbrist beror på att företaget använder sig av nödlösningar som inte är hållbara i längden. De förbättringsåtgärder som bör implementeras är lagerstyrning av reservdelslagret för att hantera bristen på reservdelar, mätbarhet i underhållsprocessen för att kunna analysera det ekonomiska utfallet av en underhållsprocess, ett anpassat affärssystem efter verksamhetens behov och en fastställd process av Base-underhållet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53398
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_53398_1.pdf (2.251Mb)
Date
2017-08-17
Author
Kyrklund, Tina
Engberg, Lena
Edberg, Anna
Keywords
kartläggning, underhåll, process, processstyrning, Lean, helikopter, mätbarhet, daglig styrning, findings
Series/Report no.
Logistik
16/17:12
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV