dc.contributor.author | Kyrklund, Tina | |
dc.contributor.author | Engberg, Lena | |
dc.contributor.author | Edberg, Anna | |
dc.date.accessioned | 2017-08-17T14:02:59Z | |
dc.date.available | 2017-08-17T14:02:59Z | |
dc.date.issued | 2017-08-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53398 | |
dc.description.abstract | Att eliminera icke-värdeskapande aktiviteter har blivit allt viktigare. Då kraven på att verksamheters processer fungerar effektivt också blivit allt större på grund av de minskade tillväxtmöjligheterna för verksamheter idag. Uppsatsen syftar till att dels kartlägga underhållsprocessen för SMA Maintenance AB samt att identifiera förbättringsåtgärder för att effektivisera underhållsprocessen och för att förbättra styrningen av den.
För att undersöka detta har en fallstudie på SMA Maintenance AB genomförts som utför
Line- och Base-underhåll av Sjöfartsverkets Search and Rescue-helikoptrar. I fallstudien har
Base-underhållsprocessen kartlagts. Kartläggningen baseras på intervjuer som genomförts med nyckelpersoner på SMA. En workshop hölls med de intervjuade för att få konsensus om hur Base-underhållsprocessen ser ut i dagsläget samt identifiera förbättringsåtgärder för en
effektivare underhållsprocess och en bättre styrning av processen. Sammanställningen av
workshopen och intervjuerna har resulterat i en karta över nuläge och önskeläge för Baseunderhållsprocessen. Genom förståelse för hur processen ser ut idag och hur den bör se ut har
ett antal förbättringsåtgärder för verksamheten identifierats.
För att nå det önskade läget av Base-underhållsprocessen bör SMA arbeta mer proaktivt. Att företaget idag lyckas leverera helikoptern i tid till kund trots problem som exempelvis reservdelsbrist beror på att företaget använder sig av nödlösningar som inte är hållbara i längden. De förbättringsåtgärder som bör implementeras är lagerstyrning av reservdelslagret för att hantera bristen på reservdelar, mätbarhet i underhållsprocessen för att kunna analysera det ekonomiska utfallet av en underhållsprocess, ett anpassat affärssystem efter
verksamhetens behov och en fastställd process av Base-underhållet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Logistik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 16/17:12 | sv |
dc.subject | kartläggning, underhåll, process, processstyrning, Lean, helikopter, mätbarhet, daglig styrning, findings | sv |
dc.title | En studie av en underhållsprocess - En fallstudie på SMA Maintenance AB | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |