• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pakettransporter på vatten - en väg framåt? - En analys av förutsättningar, flöden och kostnader

Abstract
Bakgrund Urbanisering och allt större förtätning leder till ökade godsvolymer och utmaningar för städers infrastruktur. Med negativa externaliteter som trängsel och utsläpp står stadslogistiken inför behov av förändring. Globalisering med en ökad e-handel leder till en större efterfrågan av paket, som står för en stor andel av godstransporterna i städer på grund av låga fyllnadsgrader. Då urbana vattenvägar har potential att förflytta gods mer energieffektivt än de nu dominerande vägtransporterna ter det sig intressant att studera potentialen att föra över paket till transport på urbana vattenvägar. Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka förutsättningar för att utnyttja en stads vattenvägar för konsolidering och distribution av paket. Frågeställningar ● Vilka möjligheter och hinder innebär en överföring av gods till vattenvägar för aktörer inom stadslogistik? ● Hur skiljer sig dagens driftkostnader för pakettransporter till Göteborgs innerstad via Stadsleveransen mot estimerade driftkostnader för pråmtransporter mellan Hisingsbacka och innerstaden via Göta Älv? Metod För att besvara syftet har en kvalitativ ansats antagits och en fallstudie av godsflöden till Göteborgs innerstad har genomförts. Intervjuer med aktörer inom stadslogistik har använts som primär metod för datainsamling, och resultaten har sammanställts och diskuterats utifrån aktörernas olika perspektiv. Resultat och slutsats Studien redogör för hur aktörer inom stadslogistik kan påverkas av en överföring av paketvolymer från väg till vatten. Kostnader har identifierats som ett gemensamt hinder medan möjligheter skiljer sig mer åt mellan aktörerna. Ett modalt skifte har potential att leda till miljömässiga vinster, högre fyllnadsgrader för mindre transportörer och skapa nya arbetstillfällen. Ett hinder som identifierats för Göteborg är bristfälliga paketvolymer, vilket innebär uteblivna skalfördelar som är en förutsättning för ekonomisk hållbarhet. Förslag till vidare forskning Avsaknad av data om urbana godstransporter gör att det finns ett behov av att kartlägga samtliga godsflöden och identifiera de mest ändamålsenliga godstyperna för vattenburen transport.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53399
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_53399_1.pdf (1.073Mb)
Date
2017-08-17
Author
Bergling, Therese
Rooseveltsson, Daniel Koren
Keywords
Urbana vattenvägar, urbana godstransporter, stadslogistik, konsolidering, samlastning, multimodalitet, modalt skifte, hållbara transporter
Series/Report no.
Logistik
16/17:11
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV