Show simple item record

dc.contributor.authorHolmberg, Erik
dc.contributor.authorLundmark, Simon
dc.date.accessioned2017-08-24T08:53:07Z
dc.date.available2017-08-24T08:53:07Z
dc.date.issued2017-08-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53422
dc.description.abstractTidigare forskning har visat att företagens relationer med kunder och leverantörer är viktiga både för företagens värde och för dess överlevnad. För att detta värde ska kunna återspeglas på ett relevant, tillförlitligt, och jämförbart sätt har standarden IFRS 3 tagits fram. Standarden ger dock utrymme för mycket tolkningar vilket leder till att företag hanterar redovisningen på olika sätt vilket i förlängningen riskerar att hämma jämförbarheten företag emellan. I denna studie har ett urval av svenska börsnoterade företag som genomfört minst ett rörelseförvärv under de fem senaste åren, och därmed redovisar enligt IFRS, undersökts. Syftet med denna studie har varit att dels förstå de underliggande faktorerna som påverkar det förvärvande företaget i värderings- och allokeringsprocessen, men också att undersöka skillnader och likheter i synen på kundrelationer och leverantörsrelationer. Studien är baserad på 18 intervjuer med olika företag i tre olika branscher. De intervjuade personerna har alla varit väl insatta i förvärvsprocessen i respektive företag för att kunna ge en reell inblick kring synen på relationer samt värderings- och allokeringsprocessen. Det finns en markant skillnad i synen på kundrelationer och leverantörsrelationer hos företagen i studien. Kundrelationer ses som mer värdefulla för företaget och dessa är till och med ofta en drivande faktor till att förvärv görs. Att leverantörsrelationer anses viktiga tycks vara ovanligt. En stark förklarande faktor är att de ses som ersättbara. De så kallade switching costs tycks således ofta vara låga för merparten av företagen i studien. Det tycks finnas en diskrepans mellan hur viktiga företagen uppger att kundrelationerna är och hur de sedan redovisas. Detta förklaras delvis av svårigheten att värdera dem men också av att avskrivningsbara tillgångar försämrar resultatet. Det har varit tydligt i denna studie att redovisarens ambition ofta är att sänka risken i balansräkningen genom att avskrivningar. Detta tycks dock begränsas av aktieägarnas krav på resultat och utdelningar, vilket leder till värdet som hänförs till goodwill många gånger avsevärt mycket högre än det som hänförs till kundrelationer.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries16-17-47sv
dc.subjectIFRS, kundrelationer, leverantörsrelationer, rörelseförvärv, goodwill.sv
dc.titleAllokering av relationer vid rörelseförvärv - En studie om anledningar bakom redovisningsvalsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record