Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Anna-Karin
dc.contributor.authorPethrus, Cornelia
dc.date.accessioned2017-08-28T08:23:52Z
dc.date.available2017-08-28T08:23:52Z
dc.date.issued2017-08-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53431
dc.description.abstractUppsatsens syfte är att beskriva och förklara varför anställda på Miljöförvaltningen har svårt att anpassa politiska mål till sin vardagliga verksamhet. För att lyckas med målstyrning och uppnå de breda och visionära målen som sätts på en övergripande nivå krävs det att översättningen av målen fungerar. Det vill säga att målen bryts ned på respektive nivå i förvaltningen och att medarbetarna är delaktiga i dialogen. Det krävs också att målen är specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsatta. Mycket kritik har riktats mot målstyrning inom den offentliga sektorn, kritiker hävdar att styrformen som är hämtad från privat sektor inte är optimal för den offentliga sektorn då de har helt andra förutsättningar och ses som komplexa organisationer. Trots denna kritik har målstyrning kommit att ta allt mer plats i den offentliga sektorn. Studiens syfte har närmare varit att utifrån att kartlägga hur arbetet med målstyrningen på Miljöförvaltningen ser ut förklara varför förvaltningen har svårt med att översätta målen och på så vis också svårigheter med att nå måluppfyllelse. Studien är kvalitativ och två olika typer av empirisk data har använts: styrande dokument och semistrukturerade intervjuer. De styrande dokumenten har inhämtats från Miljöförvaltningens databas. De semistrukturerade intervjuerna genomfördes med företrädare från fyra av Miljöförvaltningens avdelningar som innehar en chefstitel eller besitter en ledande strategisk roll samt med förvaltningsdirektören. Studiens resultat visar att målstyrningen på Miljöförvaltningen inte fungerar. Detta på grund av att det finns problem med mätetal och målformulering. Vidare ser vi problem med översättningen av de breda och visionära målen då översättningskedjan stannar av. Översättningen av målen når således inte medarbetarna fullt ut utan stannar högre upp i organisationen. Vidare visar studien att Miljöförvaltningen behöver utveckla mätetal och målvärden. Miljöförvaltningen behöver även arbeta med översättningskedjan och inkludera medarbetarna i denna samt skapa mål som är specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsatta på respektive verksamhetsnivå. Genom att arbeta med översättningskedjan kan förvaltningen också skapa gemensamma målbilder och på så vis bli en mer enhetlig förvaltning.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectMålstyrningsv
dc.subjectOffentlig Sektorsv
dc.subjectInstitutionalismsv
dc.subjectÖversättningsv
dc.titleNär är vi i mål? - En fallstudie om hur Miljöförvaltningen i Göteborgs Stad arbetar med målstyrning och översättning av mål.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/School of Public Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Förvaltningshögskolanswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record