“Hur ska vi nå ut med denna information?” - En kvalitativ undersökning om intern kommunikation
Sammanfattning
I dagens samhälle har kommunikationskanalerna på företag i flertalet fall blivit för många, vilket har bidragit till svårigheter för medarbetare att orientera sig och veta var relevant information finns att hämta. Denna studie syftar därför till att undersöka de anställdas åsikter kring användandet av kommunikationskanalerna i en informationsintensiv organisation inom
banksektorn. För att undersöka detta syfte har en kvalitativ undersökning genomförts på en
organisation inom denna bransch. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta deltagare då vårt metodval grundar sig på att få en djupare insyn i organisationen och de anställdas synpunkter. Resultatet visar att de anställda har skilda uppfattningar kring den interna kommunikationen och dess användning, vilket kan innebära svårigheter för återkoppling och vid organisationsförändringar. Trots att kommunikationskanalerna inbjuder till viss återkoppling används inte dessa, istället löser de anställda eventuella oklarheter sinsemellan då detta anses vara mer tidseffektivt. Respondenternas skilda syn på informationsspridningen via kommunikationskanalerna visar på en viss brist i kommunikationen. Däremot upplever de
anställda sig vara välinformerade, men då synen kring hur informationen når fram skiljer sig åt bland de anställda kan det upplevda budskapet variera beroende på kommunikationsväg.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2017-08-30Författare
Appelgren, Gustaf
Gustafsson, Daniel
Serie/rapportnr.
Management & organisation
17:35
Språk
swe