• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

GLÄDJE – är det samma för alla? En studie om värdeord och värderingar

Sammanfattning
Syftet med studien var att beskriva och analysera ledningens och medarbetarnas syn på värderingsfrågor och företagskulturen i en större organisation. Vi ville undersöka hur väl ledningsgruppens syn överensstämmer med medarbetarnas, studien utgår alltså från ledningsgruppens perspektiv. Vi använde oss av kvantitativ och kvalitativ metod i studien. För att inhämta vårt empiriska material genomförde vi semistrukturerade intervjuer samt en enkätundersökning. Enkäten besvarades av 99 respondenter och våra intervjupersoner bestod av personalchef, butikschef och handlaren (ägaren). Det insamlade materialet har analyserat utifrån tidigare forskning och de teorier som återfinns inom ämnet från bland annat; Schein, Kunda, Alvesson och Engquist. Vi har i vår studie kommit fram till att både medarbetare och ledning tycker att värdeord är viktigt. Det är dock svårt att mäta värdeordens effekt i organisationen, men att en av framgångsfaktorerna för att lyckas med att implementera värdeord är kommunikation från ledning till medarbetare. Speciellt svårt med kommunikationen kan det vara i en organisation med hög personalomsättning och många deltidsanställda, likt den organisation vi undersöker, och att det behövs ett frekvent arbete med värdeord för att de skall antas av dess medlemmar. Vi såg även att det var de mest branschspecifika värdeorden som kom till störst uttryck hos medarbetarna, trots ett gediget arbete av ledningsgruppen för att göra samtliga ord lika relevanta.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/53518
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_53518_1.pdf (2.433Mb)
Datum
2017-08-30
Författare
Adolfsson, Karin
Fredling, Helena
Nyckelord
kultur
företagskultur
värdeord
värderingar
antaganden
normer
kommunikation
Serie/rapportnr.
Management & organisation
17:26
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV