• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Kandidatuppsatser, Offentlig förvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Kandidatuppsatser, Offentlig förvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Shared Service Center - En studie om hur en komplex tjänst kan bidra till ett destabiliserat nätverk

Abstract
Den här uppsatsen berör den relativt nya organisatoriska lösningen som förekommer inom offentlig sektor, vilken benämns Shared Servece Center (SSC). Ett SSC åsyftar att centralisera en tjänst till en enhet som resterande verksamheter inom en organisation kan vända sig till och nyttja. Detta för att verksamheterna ska minska den tid och energi som läggs ned på aktiviteter som inte tillhör kärnverksamhet. Den organisatoriska sammansättningen består av tre enheter vilka är verksamhet, beställarfunktion samt utförare. Studien tar sin utgångspunkt i Västra Götalandsregionen där olika förvaltningars IT-verksamhet har slagits samman till en enhet, VGR IT. Tidigare forskning har endast definierat vad som kan vara problematiskt för organisationen vid införandet av SSC-lösningar när en tjänst är komplex till sin karaktär. Föreliggande studie identifierar vilka problem som kan uppstå för beställarfunktionen i ett SSC samt hur enheten hanterar dessa problem i praktiken. Aktör-nätverksteorin och Michael Callons översättningsmodell används som studiens teoretiska lins för att skapa en förståelse för SSC som fenomen. De problem som identifieras i studien samt hur beställarfunktionen hanterar dessa i praktiken beror till stor del på hur Västra Götalandsregionens styrmodell för IT är utformad. Vidare vidtar beställarfunktionen vissa åtgärder för att försöka lösa de problem som finns i förhoppning att skapa en stabilitet i SSC:et där meningsskiljaktigheter mellan aktörerna förekommer. Slutsatserna påvisar att brister i styrningen gör att de åtgärder som vidtas inte får någon inverkan på nätverket eftersom beställarfunktionen tenderar att vara maktlös.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53526
Collections
  • Kandidatuppsatser, Offentlig förvaltning
View/Open
gupea_2077_53526_1.pdf (314.9Kb)
Date
2017-08-30
Author
Meltzer, Isabell
Karlsson, Olivia
Keywords
ANT
Shared Service Center
samverkan
offentlig förvaltning
aktör-nätverk
översättning
problematisering
intressering
enrollering
mobilisering
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV