dc.contributor.author | Karlén, Jonas | |
dc.date.accessioned | 2017-09-04T12:05:53Z | |
dc.date.available | 2017-09-04T12:05:53Z | |
dc.date.issued | 2017-09-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53570 | |
dc.description | The purpose of the thesis is to provide an overview of how recent years of research describe learning with digital tools in public knowledge institutions. The overall research question is: How is learning with digital tools at public knowledge institutions described in current re-search?
The study relates to a background in the fields of learning, learning in public knowledge institutions, learning with digital tools and learning with digital tools in public knowledge institutions.
The study can, based on its methodology, be described as an inductive systematic literature review with a qualitative approach, conducted according to the Grounded Theory Literature Review Method (Wolfswinkel, Furtmueller & Wilderom, 2013). The material is covered by 43 journal articles which were coded and categorized. The most prominent concepts are presented and analyzed as the result of the study.
The result consists partly of an overall categorization of the conditions of the studied learning situations, and the basic assumptions the articles are based on, and partly by an analysis of the articles’ descriptions of the learning situations. The analysis develops into a summarizing framework consisting of four descriptions of learning with digital tools at public knowledge institutions and a conclusion that this learning is described has as having strong links with the concepts of individual interactivity and social interaction. The relationship between these concepts is, however, described as both encouraging and opposing.
As a proposal for further research, the thesis brings up different suggestions that further and more in depth investigates the roles of individual interactivity and social interaction in learning with digital tools in public knowledge institutions. | sv |
dc.description.abstract | Syftet med uppsatsen är att ge en översikt över hur de senaste årens forskning beskriver hur lärande med digitala verktyg på publika kunskapsinstitutioner ser ut. Den övergripande fråge-ställningen är: Hur beskrivs lärande med digitala verktyg på publika kunskapsinstitutioner av aktuell forskning?
Studien förhåller sig till en bakgrund inom områdena lärande, lärande på publika kunskapsinstitutioner, lärande med digitala verktyg och lärande med digitala verktyg på publika kunskapsinstitutioner.
Studien kan, utifrån metodval, beskrivas som en induktiv systematisk litteraturstudie med kva-litativ ansats, genomförd enligt Grounded Theory Literature Review Method (Wolfswinkel, Furtmueller &Wilderom, 2013). Materialet omfattas av 43 vetenskapliga artiklar som kodades och kategoriserades. De mest framträdande koncepten presenteras och analyseras som studiens resultat.
Resultatet består dels av en översiktlig kategorisering av de studerade lärandesituationernas förutsättningar, och vilka grundantaganden artiklarna utgår ifrån, och dels av en analys av artiklarnas beskrivningar av lärande. Analysen mynnar ut i en början till ett sammanfattande ramverk, bestående av fyra beskrivningar av lärande med digitala verktyg på publika kunskapsinstitutioner och ett konstaterande om att detta lärande beskrivs ha starka kopplingar till begreppen individuell interaktivitet och social interaktion. Förhållandet mellan dessa begrepp beskrivs emellertid både som uppmuntrande och motverkande.
Som förslag på vidare forskning tar uppsatsen upp olika uppslag som ytterligare och mer ingående undersöker den individuella interaktivitetens och den sociala interaktionens roller i lärande med digitala verktyg på publika kunskapsinstitutioner. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2017:106 | sv |
dc.subject | Lärande | sv |
dc.subject | informations- och kommunikationsteknologi (IKT) | sv |
dc.subject | publika kunskapsinstitutioner | sv |
dc.subject | digitala verktyg | sv |
dc.subject | museum | sv |
dc.subject | science centers | sv |
dc.subject | interaktivitet | sv |
dc.subject | social interaktion | sv |
dc.subject | informellt lärande | sv |
dc.subject | grounded theory | sv |
dc.title | Lärande med digitala verktyg på publika kunskapsinstitutioner En litteraturstudie utifrån grounded theory | sv |
dc.title.alternative | Learning with Digital Tools on Public Knowledge Institutions A Literature Review based on Grounded Theory | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Institutionen för tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | Department of Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Student essay | |