Coping with technology heritage A case study of a large telecommunications organization
Abstract
The digitalization of society has become apparent with technology entering previously non-digital contexts, resulting in new opportunities for organizations to exploit and explore. Technology plays a part in enabling organizations to explore new possibilities. However, with the furthered use of technology, a heritage is also built, which could materialize as a constraint for organizations. The purpose of this study is to investigate how managers act to deal with the constraints of technology heritage. The study is conducted as a case study with a qualitative approach to identify patterns of how managers cope with the constraining effects of technology heritage, within a telecommunications organization. As the findings show, there are six strategies of coping that managers employ to confront the constraints of technology heritage: Process - coping through relying on an established approach or the assigned responsibility of the manager; Ignore - coping through accepting the constraint by choosing not to act or due a lack of known possible actions to take; Sponsor - coping through the aid of key individuals; Information seeking - coping through the gathering of knowledge; Quick fix - coping through the employment of temporary solutions; and Leadership - coping through the motivating of others or leading through action.
Degree
Master theses
Other description
Den fortsatta digitaliseringen av samhället gör att teknik används i tidigare icke-digitala sammanhang. Digitaliseringen har resulterat i nya möjligheter för organisationer att exploatera och explorera. För organisationer spelar tekniken en möjliggörande roll för att kunna explorera nya möjligheter. Den utökade användningen av teknik för dock med sig ett arv, som kan utgöra en begränsning för organisationer. Syftet med denna studie är att undersöka hur chefer agerar för att hantera det teknologiska arvets begränsande effekter. Studien utfördes som en fallstudie med ett kvalitativt tillvägagångssätt för att identifiera mönster i chefers hanteringsstrategier när de möts av de begränsande effekterna av teknologiskt arv inom ett telekommunikationsföretag. Resultatet demonstrerade sex hanteringsstrategier som chefer använder för att möta begränsningarna av det teknologiska arvet: Process - hantering genom att förlita sig på ett etablerat tillvägagångssätt eller personens ansvarsområde; Ignore - hantering i form av att acceptera begränsningen, eller genom att välja att inte agera på grund av brist på kända åtgärder att vidta; Sponsor - hanteringsstrategi där stöd söks hos nyckelpersoner; Information seeking - hantering genom kunskapsuppbyggnad; Quick fix - hantering genom tillfälliga lösningar; och leadership - hanteringsstrategi där chefen motiverar andra eller leder genom handling.
View/ Open
Date
2017-09-14Author
Micski Johansson, Marcus
Sundqvist, Jonathan
Keywords
Technology heritage
Technology debt
Coping strategy
Path dependency
Installed base
Institutional logic
Telecommunication
Manager
Series/Report no.
2017:054
Language
eng