CHEF PÅ DISTANS – ATT FÖREBYGGA PSYKOSOCIAL OHÄLSA En verksamhets upplevelser av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön
Sammanfattning
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vad chefer på distans i en verksamhet på
Trafikverket, kan arbeta med för att förebygga psykosocial ohälsa. Detta genom
att göra en kartläggning av chefernas och medarbetarnas upplevelser kring den
organisatoriska och sociala arbetsmiljön.
Teori: Upplevelserna analyseras i förhållande till Karasek och Theorells (1990) kravkontroll-
stödmodell och till andra teoretiska perspektiv och tidigare forskning
inom ledarskap och distansledarskap.
Metod: Kvalitativ metod har använts för att insamla empiri och för att besvara syftet.
Under genomförandet har jag intervjuat tre chefer och tre medarbetare från olika
enheter i verksamheten för att hitta gemensamma upplevelser som anses vara
bristfälliga. Empirin transkriberades därefter och strukturerades tematiskt.
Resultat: Studiens resultat visar att det upplevs vara problematiskt för cheferna att
uppmärksamma tidiga signaler i psykosocial ohälsa på distans, eftersom den
spontana kontakten med medarbetarna försvinner och för att det i dagsläget
saknas ett utarbetat arbetssätt kring hur verksamheten ska arbeta förebyggande.
Upplevelserna av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön visar att
arbetsbelastningen och handlingsutrymmet är högt, men att stödet brister. Detta
då chefernas höga arbetsbelastning och otydliga förväntningar på ledarskapet
gör de otillgängliga, vilket påverkar stödet gentemot medarbetarna negativt.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2017-09-25Författare
Svärdsén, Sara
Nyckelord
Arbetsbelastning
distansledarskap
kommunikation
psykosocial ohälsa
stöd
handlingsutrymme
Språk
swe