dc.contributor.author | Ekstener, Samuel | |
dc.date.accessioned | 2017-09-27T11:56:52Z | |
dc.date.available | 2017-09-27T11:56:52Z | |
dc.date.issued | 2017-09-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53852 | |
dc.description.abstract | Koralboken är ett av kyrkomusikerns viktigaste arbetsredskap. I den finns psalmer skrivna från tidig medeltid fram till idag. De allra nyaste psalmerna är delvis skrivna i musikstilar som tidigare inte fått ta plats i kyrkan. Koralboksarrangemangen är inte alltid anpassade efter de olika stilarna. Syftet med det här arbetet är att, genom att skriva nya arrangemang, undersöka hur orgeln kan användas för att stiltroget ackompanjera moderna psalmer. Hur kan psalmer spelas i bossa nova, tangostil och jazzvals på orgel och samtidigt vara ett stabilt ackompanjemang till en sjungande församling? Vilka svårigheter och möjligheter erbjuder orgeln som instrument? Vad i olika ack- ompanjemangsfigurer kan överföras från piano till orgel? Författaren har använt sig av sin erfa- renhet av pianospel i olika genrer för att hitta ackompanjemangssätt som sedan överförts till or- geln. I stora drag fungerade det bra även om det koordinationsmässigt kan vara en utmaning att, i dessa kompmodeller, spela både melodi, basstämma och ackord samtidigt. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | psalmer | sv |
dc.subject | bossa nova | sv |
dc.subject | tango | sv |
dc.subject | jazzvals | sv |
dc.subject | orgel | sv |
dc.subject | piano | sv |
dc.subject | koordination | sv |
dc.title | Triss i psalmer | sv |
dc.title.alternative | – stilanpassade arrangemang för orgel | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Academy of Music and Drama | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |