• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”VERKTYGET SKAPAR EN TRYGGHET FÖR MIG MEN FRAMFÖRALLT FÖR BRUKAREN” En kvalitativ studie om digital transformation med teknisk implementering – ur ett medarbetarperspektiv inom offentlig sektor

Abstract
Syfte: Intresset är att utifrån ett medarbetarperspektiv undersöka de anställdas möjlighet till kompetensutveckling inom ramen för den tekniska implementeringen och vilken betydelse möjligheten haft för upplevelsen av den nya teknikens användbarhet och tillgänglighet. Teori: Organisationsutveckling och förändringsarbete; Human Resources-perspektivet som utgångspunkt med Kotters (1992) modell för förändringsstrategi i åtta stadier som fundament. Centrala begrepp som ingår är; behovs begreppet, anpassningsprocesser, delaktighet och påverkbarhet. Kompetensutveckling och arbetsplatslärande; humanistiskt perspektiv på kompetensutveckling och arbetsplatslärande. Ellströms (2004) definitioner av olika lärande villkor och kompetens begreppets definition. Centrala begrepp som ingår är; Standardisering, autonomi, Delaktighet, kompetens. Metod: Kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Urvalsprocessen var målinriktad i valet av organisation utefter ett visst avgränsat kriterium, lämpligt blev ett kommunalt äldreboende som genomfört en digital transformation med teknisk implementering. Valet av respondenter var även det målinriktat utefter ett visst kriterium, vilket resulterat i fem medarbetare som i sitt nattliga arbete använder sig av det tekniska verktyget. Resultat: Studiens undersökta område visar på att för att verktyg ska bli användbart och tillgängligt måste medarbetaren ges möjlighet till både deltagande, påverkbarhet och kontroll över den egna lärprocessen. Det är här viktigt att inte se kompetensutveckling som en kostsam utgift utan som en långsiktig investering. Det är enbart då som verktyget kan gynna både organisation och arbetstagare.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53869
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_53869_1.pdf (384.4Kb)
Date
2017-09-29
Author
Dalberg Larsson, Natalie
Stensson, Linnea
Keywords
förändringsarbete
kompetensutveckling
medarbetarperspektiv
digital transformation
teknisk implementering
deltagande
påverkbarhet
anpassning
arbetsplatslärande
Series/Report no.
Kandidat
VT17 IPS PEDG14:12
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV