Show simple item record

dc.contributor.authorOstanek, Sandra
dc.contributor.authorPalm, Yvette
dc.date.accessioned2017-09-29T11:09:24Z
dc.date.available2017-09-29T11:09:24Z
dc.date.issued2017-09-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53870
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien var att undersöka fenomenet organisationskultur och få en förståelse för hur ledarna beskriver och konstruerar kulturen. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkter avgränsade studien och definierade förståelsen av fenomenet organisationskultur. Analysen av organisationskulturen i den kommersiella organisationen gjordes utifrån Scheins (2010) och Bangs (1999) olika kulturnivåer. Vilka beskriver kulturens innehåll och avgör hur kulturen definieras. Genom ett socialkonstruktivistiskt perspektiv studerades fenomenet organisationskultur som en social konstruktion. Med det menas att inte bara acceptera sociala företeelser som om de vore ”naturliga” utan att de skapas av individer. Organisationskultur är något som konstrueras, reproduceras och upprätthålls mellan individer genom sociala processer. Olika grupper av individer skapar olika typer av kulturer (Alvesson & Sveningsson, 2012). Metod: Studien utformades som en fenomenografisk fallstudie då den kommersiella organisationen var det specifika fallet som studerades. Studien undersökte fenomenet organisationskultur genom semistrukturerade intervjuer. Den fenomenografiska ansatsen var aktuell då studien utgick från att undersöka individers (ledarnas) uppfattningar av ett visst fenomen (organisationskulturen). Resultat: Studiens resultat visade att samtliga deltagare beskrev organisationskulturen som en central del av verksamheten och ställde sig positivt till dess funktion inom organisationen. Organisationskulturen uttrycktes vara gemensamt framtagen och beskrevs som levande i den dagliga verksamheten. Kulturens innehåll visade sig sammanfalla med Bangs (1999) och Scheins (2010) teorier om de olika kulturnivåerna. Ett socialkonstruktivistiskt perspektiv stärkte teorin om att organisationskulturen är en social konstruktion. Deltagarna var alla överens om att organisationskulturen är en bärande del i organisationens verksamhet och dess möjlighet till framgång på marknaden.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesVT17 IPS PEDG14:9sv
dc.subjectfenomensv
dc.subjectkonstruktionsv
dc.subjectkultursv
dc.subjectledaresv
dc.subjectledarskapsv
dc.subjectorganisationskultursv
dc.title”ORGANISATIONSKULTUR - DET ÄR SÅ VI GÖR SAKER OCH TING HÄR” En studie av organisationskultur utifrån ett ledarskapsperspektivsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record