• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SPELAR DET NÅGON ROLL? En kvantitativ studie om studenters attityder till rollspel i högre utbildning

Abstract
Syfte: Studiens syfte är att undersöka erfarenheter av samt motivation och attityder till lärande för undervisningsmetoderna traditionell undervisning respektive rollspel. Studiens övergripande forskningsfråga lyder: Vad är studenters attityder till rollspel som undervisningsmetod inom högre utbildning? Teori: Studien utgick ifrån Starks (1998) typologisering av högre utbildning i analysen av skillnader mellan programstudenternas attityder till traditionell undervisning respektive rollspel som undervisningsmetoder i den högre utbildningen. Studiens perspektiv på lärande grundas i Bruners (1996) konstruktivistiska perspektiv på som utgår ifrån att studenten har större ansvar att delta som medkonstruktör i skapandet av kunskap. Lepper och Malones modell (1987) om intrinsikal motivation till lärande utgjorde studiens teoretiska grund för att undersöka programstudenternas motivation till lärande i högre utbildning. Metod: Kvantitativ studie med en surveydesign. Utifrån ett strategiskt urval delades enkätundersökning ut till studenter på ett universitet i Göteborg. Enkäten undersökte studenters erfarenheter av traditionell undervisning respektive rollspel, studenters motivation till lärande och studenters allmänna attityder till traditionell undervisning respektive rollspel som undervisningsmetod. Data bearbetades i statistikprogrammet SPSS. Resultat: I vår undersökning kom vi fram till att studenterna upplevt att traditionella undervisningsmetoder som mer vanligt förekommande jämfört med rollspel. En tendens var också att studenterna var något mer positiva till rollspel än traditionell undervisning. Vi fann vissa skillnader i attityder mellan studenternas inriktning. Resultatet visar även tendensen att motivation kan ha haft en påverkan på attityden till undervisningsmetoderna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53872
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_53872_1.pdf (647.2Kb)
Date
2017-09-29
Author
Björklund, Robert
Rissanen, Kristoffer
Keywords
attityder
erfarenheter
motivation
rollspel
studenter
traditionell undervisning
Series/Report no.
Kandidat
VT17 IPS PEDG14:11
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV