• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärande i VR Återkallning av information från en virtuell miljö

Learning in VR Recollection of information from a virtual environment

Abstract
Virtual Reality, eller VR, är en emergerande teknologi som erbjuder en kontaktyta för utvecklandet av nya, mer effektiva lärandeverktyg. Även om teknologins framtid ser lovande ut, finns det anledningar till att förvänta sig en problematisk påverkan på de kognitiva processerna. Immersiv VR tillåter användaren att uppleva den virtuella miljön som om den vore den riktiga världen , detta är den subjektiva upplevelsen som kallas presence. Vår huvudsakliga hypotes i denna uppsats är att miljön inom vilken information presenteras, påverkar hur minnet av informationen formas. En kombination av dessa två synsätt får oss att anta att informationen i VR kommer att vara svårare att återkalla när upplevelsen av den virtuella miljön upphör. För att undersöka detta har vi utfört ett experiment där skillnaden mellan två lärandesituationer jämfördes. För alla 60 försökdeltagarna presenterades en lista med 25 ord som de senare blev ombedda att återkalla. I en av betingelserna, där orden blev presenterade för försöksdeltagarna i en virtuell miljö, skedde en förändring av miljö mellan inkodning och återkallning. Antalet korrekt återkallade ord jämfördes senare med antalet ord som återkallades av en kontrollgrupp. Jämförelsen av resultaten visade ingen skillnad mellan betingelserna. Från detta dras slutsatsen att återkallning av inlärd information, i VR, inte är begränsad till den virtuella miljön. Detta är i direkt motsättning till vad som kan härledas från vår hypotes.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Virtual Reality, or VR, is an emerging technology that offers a platform for the development of new, more efficient educational tools. While the technology holds many promises, there is reason to suspect that the impact on cognitive processes may be problematic. Immersive VR allows the user to experience the virtual environment as if it was the real world , this is subjective experience is called presence. The main hypothesis for this thesis is that memory formation is dependent on the context in which it is presented. Combining these two views leads us to assume that information learned in VR will be more difficult to recall when the experience of the virtual world ends. To examine this, we conducted an experiment which compared the difference between two learning environments. All 60 participants in the experiment were presented with a list of 25 words which they were later asked to recall. In one of the conditions, in which the words were presented to the participants in a virtual environment, a change of environment between encoding and recollection was introduced. The number of correctly recalled words were then compared to those recalled by a group in a control condition. No difference was found in the comparison of the different conditions. This leads us to the conclusion that recollection of information learned in VR is not confined to the boundaries of the virtual environment. This is the opposite from what our research hypothesis would lead us to believe.
URI
http://hdl.handle.net/2077/53876
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
Kandidatuppsats i Kognitionsvetenskap (5.869Mb)
Date
2017-09-29
Author
S. Karlsson, Jessica
Norre Möller, Leo
Keywords
kontextberoende minne
presence
immersion
VR
VE
virtuell miljö
Lärande
kontext
Learning
context
context-dependent memory
presence
immersion
virtual environment
Series/Report no.
2017:124
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV