Lärande i VR Återkallning av information från en virtuell miljö
Learning in VR Recollection of information from a virtual environment
Sammanfattning
Virtual Reality, eller VR, är en emergerande teknologi som erbjuder en kontaktyta
för utvecklandet av nya, mer effektiva lärandeverktyg. Även om teknologins framtid
ser lovande ut, finns det anledningar till att förvänta sig en problematisk påverkan på
de kognitiva processerna. Immersiv VR tillåter användaren att uppleva den virtuella
miljön som om den vore den riktiga världen , detta är den subjektiva upplevelsen som
kallas presence. Vår huvudsakliga hypotes i denna uppsats är att miljön inom vilken
information presenteras, påverkar hur minnet av informationen formas. En
kombination av dessa två synsätt får oss att anta att informationen i VR kommer att
vara svårare att återkalla när upplevelsen av den virtuella miljön upphör. För att
undersöka detta har vi utfört ett experiment där skillnaden mellan två
lärandesituationer jämfördes. För alla 60 försökdeltagarna presenterades en lista med
25 ord som de senare blev ombedda att återkalla. I en av betingelserna, där orden
blev presenterade för försöksdeltagarna i en virtuell miljö, skedde en förändring av
miljö mellan inkodning och återkallning. Antalet korrekt återkallade ord jämfördes
senare med antalet ord som återkallades av en kontrollgrupp. Jämförelsen av
resultaten visade ingen skillnad mellan betingelserna. Från detta dras slutsatsen att
återkallning av inlärd information, i VR, inte är begränsad till den virtuella miljön.
Detta är i direkt motsättning till vad som kan härledas från vår hypotes.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
Virtual Reality, or VR, is an emerging technology that offers a platform for the
development of new, more efficient educational tools. While the technology holds
many promises, there is reason to suspect that the impact on cognitive processes may
be problematic. Immersive VR allows the user to experience the virtual environment
as if it was the real world , this is subjective experience is called presence. The main
hypothesis for this thesis is that memory formation is dependent on the context in
which it is presented. Combining these two views leads us to assume that information
learned in VR will be more difficult to recall when the experience of the virtual world
ends. To examine this, we conducted an experiment which compared the difference
between two learning environments. All 60 participants in the experiment were
presented with a list of 25 words which they were later asked to recall. In one of the
conditions, in which the words were presented to the participants in a virtual
environment, a change of environment between encoding and recollection was
introduced. The number of correctly recalled words were then compared to those
recalled by a group in a control condition. No difference was found in the comparison
of the different conditions. This leads us to the conclusion that recollection of
information learned in VR is not confined to the boundaries of the virtual
environment. This is the opposite from what our research hypothesis would lead us to
believe.
Datum
2017-09-29Författare
S. Karlsson, Jessica
Norre Möller, Leo
Nyckelord
kontextberoende minne
presence
immersion
VR
VE
virtuell miljö
Lärande
kontext
Learning
context
context-dependent memory
presence
immersion
virtual environment
Serie/rapportnr.
2017:124
Språk
swe