dc.contributor.author | Emanuelsson, Maria | |
dc.date.accessioned | 2017-09-29T18:24:50Z | |
dc.date.available | 2017-09-29T18:24:50Z | |
dc.date.issued | 2017-09-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/53877 | |
dc.description.abstract | Syfte: Mitt syfte är att utifrån ett fenomenologiskt perspektiv undersöka hur skolchefer upplever ledarskap i en skolorganisation. Vilka upplevelser av påverkansfaktorer synliggörs under kvalitativa intervjuer och hur kan detta förstås i ett vidare perspektiv? Syftet är att synliggöra skolchefers livsvärldar och deras förståelse av ledarskap i en skolorganisation. Vidare är min avsikt att utveckla kunskapen inom utbildningsväsendet om hur ledarskap som fenomenen kan tolkas och upplevas som högre chefer inom en skolorganisation.
Teori: Då syftet är att synliggöra skolchefers livsvärldar och deras upplevelse av ledarskap i en skolorganisation har fenomenologisk ansats valt. Valet av fenomenologisk filosofi grundar sig i mitt intresse att undersöka hur ledarskap kan förstås i rollen som skolchef.
Metod: Empirin utgår från fem skolchefers upplevelser av ledarskap och deras förståelse av påverkansfaktorer i en skolorganisation. Skolcheferna representerar fem kommuner. Intervjuerna är halvstrukturerade och synliggör hur fenomen kan förstås och upplevas i olika livsvärldar. Analysen har skett med både induktiv och deduktiv metod. Upplevelserna kan ses som en möjlighet att skildra skolchefernas sökande efter bestående essentiella innebörder i sina beskrivningar samt den kontextuella påverkan i framhållna upplevelser.
Resultat: Resultatet ger en tydlig indikation på skolchefernas starka drivkraft för organisationens barn, elever och medarbetare. Begrepp som medskapare, förståelse och tillit framhålls som fenomen inom ledarskap. Resultatet visar att skolcheferna upplever goda förutsättningar att påverka och skapa en skolorganisation som utvecklar och utvecklas med sitt uppdrag. Skolchefernas lärande synliggörs genom deras intresse för forskning, nätverk och motiverade medarbetare. Presentationen av resultatet framhålls utifrån ett fenomenorienterat perspektiv, vilket innebär vikten av att betona att fenomenologisk forskning börjar och slutar i den levda erfarenheten. Kategorierna har skapats utifrån ett omsorgsfullt processarbete med att beskriva och lyfta fram skolchefernas genuina upplevelser om vilka essenser i ledarskapet som framträder i skolchefernas livsvärldar. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Master | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT17 IPS PDAU62:9 | sv |
dc.subject | skolchefer | sv |
dc.subject | ledarskap | sv |
dc.subject | styrning | sv |
dc.subject | förståelse | sv |
dc.title | LÄRGLÄDJENS MÖJLIGHETER I STYRKEDJAN En studie om skolchefers upplevelser av ledarskap | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |