En kvalitativ textanalys av pedagogiska utredningar med fokus på matematik-svårigheter
Sammanfattning
Inledning: Pedagogiska utredningar är viktiga verktyg för att kunna identifiera elevernas svårigheter och i vilka situationer de visar sig. Syftet med genomförande av pedagogiska utredningar är att ta reda på elevernas behov och förutsättningar för att kunna sätta in adekvata pedagogiska stödinsatser. Orsakerna till elevens skolsvårigheter bör letas efter inom hela skolsystemet och inte enbart hos själva individen. Föreslagna pedagogiska åtgärder bör generas utifrån visade resultat, vilket ska leda till att undervisningen anpassas efter elevernas uppvisade behov och förutsättningar.
Syfte: Syftet med studien är att studera hur eleverna och deras problematik beskrivs i pedagogiska utredningar med fokus på matematiksvårigheter och vilka pedagogiska åtgärder som sätts in.
Metod: Den använda vetenskapliga metoden är en kvalitativ textanalys som är hermeneutikinspirerad. Studiens empiri består av tio pedagogiska utredningar hämtade från åtta skolor i en mångkulturell stadsdel i en stor stad.
Resultat: Pedagogiska utredningar görs huvudsakligen på individnivå, där grupp- och organisationsnivå berörs sparsamt. Elevens svårigheter läggs på själva individen. Föreslagna pedagogiska åtgärder läggs också i huvudsak på individnivå.
Diskussion: Det dominerande perspektivet är det kategoriska perspektivet, där elevernas skolproblematik analyseras isolerat och utryckt från sitt sammanhang. Det är eleven som blir objektet för skolinsatserna. Det är det individinriktade, medicinska/neurologiska perspektivet som är framträdande vid beskrivning av elevernas matematiksvårigheter.
Examinationsnivå
Student essay