• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

System i svårigheter Fyra lärares uppfattning om grupphandledning

Abstract
Nyckelord: grupphandledning, förebyggande, hälsofrämjande, specialpedagogik, dialogicitet Abstract Syfte Syftet med studien är att studera fyra lärares uppfattningar om grupphandledning som förebyggande och hälsofrämjande insats i arbetet med elever i svårigheter. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån tre frågeställningar; Vilka uppfattningar har lärarna om syftet med grupphandledning? Hur uppfattar lärarna lärandet i grupphandledning? Vilka är lärarnas erfarenheter av grupphandeledning om en specifik elev? Metod Studien är av en kvalitativ art då den använt sig av semistrukturerade intervjuer. Respondenterna utgjordes av fyra lärare med behörighet i grundskolan som alla hade erfarenheter av grupphandledning. Intervjuerna har sedan tolkats genom en hermeneutiskt ansats och med ett sociokulturellt perspektiv. De specifika begreppen dialog och talgenrer har använts för att förstå empirin. Resultat I resultatet visar det sig att lärarna hade olika uppfattningar om syftet med grupphandledningen. Det berodde troligen på deras olika förförståelser av grupphandledning tillsammans med deras olika yrkeserfarenheter. Gemensamt för dem var att de uppfattade grupphandledning som en viktig stöttande funktion. De hade även olika uppfattningar om lärandet i grupphandledning, men de hade alla en förståelse av att det var värdefullt att lyssna på varandra och att det sker ett lärande när man lyssnar och blir lyssnad på i samtalen. När det gäller grupphandledning kring en specifik elev hade två av lärarna endast erfarenheter av sådan grupphandledning medan de två andra hade mycket erfarenhet av att olika ämnen berörs vid grupphandledning. Alla lärare menade att genom grupphandledning får man hjälp med ett metaperspektiv och kan bättre handskas med de utmaningar de ställs inför när man arbetar med elever i svårigheter. Studien visar att grupphandledning i skolan kan vara en förebyggande och hälsofrämjande insats både för elever som för lära
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53936
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_53936_1.pdf (409.2Kb)
Date
2017
Author
Berglin, Marianne
Dolenac Lind, Mikael
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV