• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

PRATA POLITIK PÅ FACEBOOK En kvantitativ innehållsanalys av svenska politiska partiers användning av Facebook

Sammanfattning
Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap – PR, opinionsbildning och omvärld Nivå: Grundnivå Termin/år: VT 2017 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 57 Antal ord: 15 505 Nyckelord: Politik, Sociala medier, Facebook, Tvåvägskommunikation, Politisk kommunikation, Politics, Social media, Political Public Relations, Kommunikationsfunktioner, Framing Syfte: Denna rapport ämnar undersöka hur svenska riksdagspartier kommunicerar med befolkningen på Facebook mellan åren 2012–2016. De två ämnen som ligger till grund för undersökningen är sjukvård och utbildning. Teori: Teorierna rapporten grundar sig på är primärt olika kommunikationsfunktioner där syftet med de politiska partiernas Facebookinlägg undersöks och diskuteras. Framing är en annan teori rapporten använder som handlar om hur budskap vinklas och gestaltas, som i sin tur påverkar mottagarens uppfattningar i frågan. Political Public Relations är en teori som fokuserar på organisationers sätt att inleda och bevara relationer med dess publik. Utöver detta baseras rapporten även på olika teorier kring genomslagskraft i sociala medier. Metod: Undersökningen görs utifrån en kvantitativ innehållsanalys där politiska partiers inlägg på Facebook kodas. Kodboken och dess variabler är utformat med en deduktiv ansats. Material: 668 stycken inlägg på de åtta svenska riksdagspartiernas Facebooksidor kodas. Detta utgör alla inlägg mellan 2012–2016 som handlar om sjukvård respektive utbildning. Resultat: Resultaten undersökningen gett pekar på att partierna i mångt och mycket bjuder in till samtal i sina inlägg genom att exempelvis ställa frågor till mottagarna och uppmana dem att kommentera inlägget. Gällande att hålla en tvåvägskommunikation med väljarna och svara på kommentarerna som skrivs finns möjlighet för partierna att förbättras. Detta genom ett ökat antal svar på kommentarerna som ges på inläggen och på detta sätt följa upp samt bemöta befolkningen i en tvåvägskommunikation.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/53965
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Datum
2017-10-09
Författare
Hagbranth, Emelie
Hermansson, Mikael
Serie/rapportnr.
C1001
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV